Cea mai importantă lucrare de modernizare drumuri județene din Suceava, cea care dă și cele mai mari bătăi de cap și care, prin suspendarea vechiului contract, a lăsat 75 de kilometri de drum în stare proastă și foarte proastă, se află în procedura noii licitații, procedura de achiziție urmând a avea loc pe 20 octombrie.
Realist, având în vedere că vine sezonul rece, până în primăvară s-ar putea face doar lucrări pregătitoare, care sunt și ele importante.
Cel mai important și întins lot al lucrării este drumul județean 208A Suceava-Udești-Liteni-Dolhasca, zeci de mii de suceveni fiind afectați de starea dezastruoasă a drumului.
Noul proiect tehnic este în mare cel vechi
Două asocieri mari de firme ar urma să depună oferte pentru a termina lungile porțiuni de drum rămase în șantier de la începutul acestui an.
Una este chiar asocierea care are ca lider constructorul Autotehnorom, firmele care au început lucrarea și ulterior au renunțat la contract, din cauza gravelor erori de proiectare și a creșterii insuportabile a prețurilor la materiale de construcții. Administratorul Autotehnorom, Ioan Vasile Rîpan, a confirmat pentru Monitorul de Suceava participarea la licitație în formula în care s-a început lucrarea și a ținut să semnaleze o mare problemă.
Noul proiect tehnic este în mare cel vechi, astfel că nici 5% din erorile semnalate anterior (care au dus, în mare măsură, la suspendarea lucrărilor) nu au fost îndreptate.
Contestarea proiectului nu oprește licitația și nici nu îi pune piedici
Asocierea Autotehnorom a identificat detaliat, prin raport de expertiză, 89 de puncte din proiectul tehnic care ar trebui îndreptate, cel puțin din punctul de vedere al constructorului care s-a confruntat direct cu situația din teren.
Luni, 26 septembrie, proiectul tehnic a fost contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Această contestație nu poate fi soluționată probabil până la data licitației, însă asta nu înseamnă că se vor pune piedici procedurii ori că asocierea Autotehnorom se va retrage.
”Avem cu toții datoria morală de a duce la bun sfârșit această lucrare”
Administratorul Autotehnorom, Ioan Vasile Rîpan, a ținut să sublinieze clar că nu se pune problema ca el sau asociații săi să tergiverseze licitația. „Subliniez să înțeleagă toți sucevenii că nu am solicitat suspendarea licitației, procedura de achiziție își va urma cursul. Noi dorim doar să ni se ia în seamă solicitările pertinente, să se îndrepte proiectul tehnic, să existe mai multă flexibilitate din partea Consiliului Județean Suceava, spre beneficiul sucevenilor, avem cu toții datoria morală de a duce la bun sfârșit această lucrare”, a declarat Ioan Vasile Rîpan.
Acesta a solicitat mai multă flexibilitate din partea administratorului de drum și pe tema rezolvării litigiilor prin instanțe de arbitraj și aplicarea corectă a Ordonanței 64, privind ajustarea prețurilor în raport cu creșterile mari din ultimul an de pe piața materialelor de construcții.
Pe perioada iernii, Consiliul Județean și proiectantul au tot timpul să remedieze deficiențele semnalate, crede Ioan Vasile Rîpan.
Două consorții de firme se vor duela pentru atribuirea noului contract
La licitația din 20 octombrie vor fi, conform unor informații destul de certe, doi participanți, consorțiul Autotehnorom și un alt consorțiu format din patru firme, cu sediile în Târgu Frumos, Botoșani și Suceava.
Lucrarea începută și abandonată este extrem de întinsă și cuprinde DJ 208 limită județ Iași – Budeni - Dolhasca și DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni - Dolhasca, respectiv DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni – Stroiești – Costâna - Dărmănești.
Constructorul a început lucrarea în ordinea firească, pe multe porțiuni s-au turnat rigole, însă nu s-a mai ajuns și la primul strat de asfalt.
Pe kilometri întregi se circulă pe pământ, pe pietriș și printre gropi.
Consorțiul Autotehnorom și-a motivat rezilierea contractului în special pe baza a doua probleme majore: proiectul tehnic prost, pe alocuri imposibil de pus în practică în teren, și creșterea prețurilor la materiale de construcție, care nu a putut fi acoperită la timp de Consiliul Județean și nici suportată financiar de firme.
De altfel, creșterea prețurilor de pe piața construcțiilor din intervalul 2020-2022 a dus la o majorarea a valorilor rămase de executat de 62,7 milioane de lei.