Anul de grație 2022 nu pare să existe și în calendarul celor de la CFR. Instituția care gestionează activitatea feroviară a rămas în mocirlă, la propriu, dacă ținem cont de starea în care se află mare parte din materialul rulant de cale ferată, locomotive și vagoane. Probleme serioase sunt și în ceea ce privește infrastructura, uzată fizic și moral în multe zone, iar pentru ca siguranța circulației să nu fie afectată singura soluție la îndemână este limitarea vitezei, ceea ce se traduce prin întârzieri. Și nu este vorba de câteva minute, ci de zeci de minute sau chiar ore bune, în special la trenurile de lung parcurs. Iar călătorii care au circulat în ultima vreme cu trenurile CFR Călători sunt martori ai acestui dezastru, al incompetenței și bătăii de joc.
Spre exemplu, cele cinci perechi de trenuri care circulă pe relația Suceava – București Nord figurează cu timpi de mers de sub 6 ore, cel mai puțin fiind InterRegio 1750, cu un timp anunțat de 5 ore și 34 de minute. În realitate, aproape nici un tren nu respectă orarul afișat, iar timpul de mers ajunge aproape de 7 ore. Un exemplu este trenul InterRegio 1752, care a plecat ieri din Suceava la ora 8.57 și ar fi trebuit să ajungă în stația București Nord la ora 14.52. Întârzierile au început să apară înainte de Bacău, iar minutele s-au umflat de parcă s-a pus drojdie în ele, astfel încât trenul a ajuns la destinație cu 60 de minute suplimentare față de orarul afișat. Acesta este doar un exemplu, care însă poate fi multiplicat la aproape toate trenurile.
Dacă s-ar aduna minutele de întârziere dintr-o singură zi, am avea surpriza neplăcută să constatăm că avem de-a face cu ore bune. Și totul pe nervii călătorilor, care uneori trebuie să suporte și căldura din vagoane pentru că aerul condiționat este defect. Între timp, ministrul Transporturilor și premierul României anunță tot soiul de proiecte fantasmagorice. Mai bine ar găsi soluții să repare și să modernizeze actuala infrastructură, pentru că dacă aceasta rămâne la stadiul actual vom ajunge să facem un drum de 447 de kilometri, câţi sunt de la Suceava la București, în jumătate de zi.
Pentru întârzieri poți primi înapoi între 25-50% din valoarea biletului
Întârzierile trenurilor din motive care nu țin de vreo forță majoră pot genera și despăgubiri pentru călătorii lezați. Conform site-ului cfrcalatori.ro, despăgubirile acordate sunt între 25-50%. Astfel, dacă un tren ajunge la destinație cu mai mult de 60 de minute față de ora stabilită se acordă despăgubiri de 25%, iar dacă întârzierea este mai mare de 120 de minute se plătește 50% din valoarea tichetului de călătorie. Aceste despăgubiri nu se acordă însă în orice condiții. Pentru a beneficia de bani, biletul trebuie să coste mai mult de 16 euro la o întârziere de 60 de minute, respectiv 8 euro la o întârziere de 120 de minute.
Mai trebuie spus că dacă ai fost anunțat de întârziere înainte de a cumpăra bilet nu poți beneficia de despăgubire. De asemenea, nu primești nici o compensație dacă vei continua călătoria la bordul unui alt tren sau daca ești redirecționat și întârzierea totală nu depășește 60 de minute. Pentru a obține despăgubiri trebuie să completezi un formular pe care îl poți găsi aici. În plus, trebuie anexat originalul tichetului de călătorie valabilă și obliterată, precum și rezervarea. Formularul trebuie trimis sau predat în termen de două luni de la călătorie la unul din transportatorii care au participat la transport. Aceste date se găsesc pe biletul de călătorie sau pe unul din site-urile www.cit-rail.orgsau www.railpassenger.info. Dacă te încadrezi în condițiile de a obține despăgubiri ți se va remite un voucher care poate fi valorificat în momentul în care îți cumperi alt bilet de tren, dar există și varianta de a depune o cerere pentru a primi banii numerar. În formular trebuie trecute date precum numele, prenumele, adresa, CNP-ul, numărul de telefon sau data nașterii, numărul trenului, data călătoriei și cât timp a întârziat trenul.