Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a implementat un sistem interesant de monitorizare a traficului greu de pe drumurile naționale, instalând câte un contor în carosabil, în fiecare județ, care monitorizează și înregistrează permanent vehiculele care trec pe acel sector.
Contorul înregistrează mai multe valori, de la numărul de autovehicule care trec, număr de axe, viteza de deplasare și greutatea autovehiculelor. La acest ultim capitol sunt o serie de date foarte interesante, care confirmă faptul că în județul Suceava este un adevărat dezastru cu privire la depășirea maselor maxime admise, foarte multe vehicule grele circulând supraîncărcate, cu mult peste limita de 40 de tone. Rar, foarte rar, mașinile supraîncărcate sunt trase pe dreapta, cântărite și se aplică amenzi.
Suntem ”campioni” detașați și la capitolul vehicule supraîncărcate
Contorul instalat pe DN 17, la Vama, a înregistrat pe parcursul anului trecut aproape 14.000 de depășiri ale masei maxime admise la autovehiculele care au trecut prin punctul de monitorizare. Greutatea maximă înregistrată a fost de 65 de tone, iar un calcul simplu arată că ar fi vorba în medie de aproape 40 de vehicule supraîncărcate trecute zilnic prin acel punct.
Și mai interesant este că o analiză la nivelul regiunii Moldova arată că numărul de vehicule supraîncărcate care au tranzitat punctul de măsurare de la Vama (cele aproape 14.000 de depășiri) este de departe cel mai mare. Prin comparație, alte astfel de puncte de măsurare din județe ale Moldovei au înregistrat între 3.000 și 5.000 de depășiri.
Diferențe enorme așadar, care spun multe despre cum se desfășoară transporturile de mare tonaj în județul nostru, transporturi dominate de cele de material lemnos.
Așadar, județul Suceava nu este doar primul la număr de decedați în accidente rutiere, iar între cele două problematici există și o legătură destul de directă.
Date care spun multe și despre ce fac autoritățile de control din Suceava
Aceste constatări oficiale ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și ale Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatice spun multe și despre autoritățile de control din județ și despre cum își fac acestea treaba.
De câțiva ani a fost înființat Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR), care are inspectori de teren care trebuie să verifice explicit transportatorii de persoane și mărfuri. ISCTR este abilitat și să facă acele controale ale masei autovehiculelor, prin platformele de cântărire care se instalează în parcările de la marginea drumurilor naționale.
Aceste date și înregistrări oficiale arată cum nu se poate mai clar care este gradul de ilegalitate pe acest sector al transporturilor supraîncărcate.
Aceste contoare de măsurare a valorilor de trafic, vitezelor de deplasare și a greutății autovehiculelor au însă, cel puțin deocamdată, doar rol informativ, de adunare de date.
În alte state, aceste contoare au și rol de sancționare, transmițând alerte care sunt preluate de echipaje aflate la câțiva kilometri distanță, care opresc vehiculele supraîncărcate, aplică amenzi și opresc mașinile până când acestea ajung la un nivel de încărcare legal.
Din păcate, nu este cazul și în România, unde administratorul de drum național, respectiv CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, nu mai are competență de control și sancționare. Acest atribut a fost preluat în totalitate de ISCTR, instituția special creată pentru a verifica legalitatea transporturilor rutiere.