Traficul de călători de pe ruta Suceava-Putna, după redeschiderea circulației, în 2018, înregistrează un paradox. Deși de aproximativ doi ani nu se mai circulă deloc cu automotoarele Desiro „Săgeata Albastră” și s-a trecut la vagoane tractate de vechile locomotive LDH, care înregistrează aproape zilnic întârzieri, numărul de călători a crescut constant. Așa s-a ajuns ca trenurile să aibă în compunere câte trei sau chiar patru vagoane, cererea fiind mare, e drept în anumite zile, nu tot timpul.
Din păcate, sunt zile în care traficul de pe această rută este complet dat peste cap. Asta după ce apar des probleme tehnice la vechile locomotive diesel, accidente la treceri la nivel etc. Oricum, din start, locomotivele LDH înregistrează întârzieri inerente din cauza manevrelor de schimbare a sensului de mers, atât la Dornești, cât și la Putna, a demarajului mai lent, plus alte cauze și mai tehnice.
Cum cursele sunt făcute cu o singură garnitură, automat o întârziere o amplifică pe următoarea.
Întârzieri de o oră și chiar o sută de minute, la un traseu de 73 de km
Așa s-a ajuns ca în ziua de 5 august trenurile de pe această rută să aibă întârzieri de 60 ori peste 100 de minute, fapt inadmisibil indiferent de cauze la un traseu de 73 de km.
Întârzierile s-au propagat în lanț și au făcut călătoria un coșmar, atât pentru personalul de control, mecanici, cât mai ales pentru călători. S-au pierdut legături și s-a dat peste cap mersul și pe alte rute.
Iar ziua de 5 august 2022 este doar un exemplu constatat în teren de un reporter de la Monitorul de Suceava.
Zilnic, trenurile Suceava-Putna au întârzieri de 20-30 de minute sau mult peste. Asta în condițiile în care și așa o cursă Suceava-Putna, de 73 de kilometri, are un timp de parcurs oficial de 2 ore și 10 minute.
Întrebări, răspunsuri, justificări, din păcate nu și soluții
Monitorul de Suceava a transmis o adresă oficială către CFR Călători, în care a întrebat ce are de gând compania cu această rută, unde, în ciuda neajunsurilor, numărul de călători este semnificativ.
Vom reda mai jos răspunsul, unul în care se spune practic că soluția cu vagoanele a fost impusă de numărul în creștere de călători. Argumentul pare însă doar pe jumătate corect, în condițiile în care acele automotoare nu mai sunt de foarte mult timp pe această rută.
Din păcate, CFR Călători nu a transmis în răspunsul oficial către Monitorul de Suceava vreo soluție.
Dacă pe termen lung este clar că soluția este legată de refacerea infrastructurii, care să permită creșterea vitezei de circulație, pe termen scurt ar fi nevoie de acele automotoare care au avantajul că scurtează semnificativ timpul de mers. Iar motivația legată de numărul de locuri mai puține nu stă nici ea în picioare până la capăt. Au fost perioade cu cerere mare (15 august) când de la Suceava la Putna au circulat două automotoare Desiro lipite unul de altul în loc de unul (foto).
Înlocuirea automotorului cu locomotivă și vagoane generează întârzieri
”Conform planului de compunere a trenurile regio 5621, 5622, 5623, 5624, 5625, 5626, 5627, 5628 și 5620 în relația Suceava – Putna și retur ar trebui să fie compuse din AM Desiro (n.r. automotoarele „Săgeata albastră”). Datorită numărului mare de călători din această perioadă, pentru mărirea capacității de transport, atât timp cât traficul se menține crescut, CFR Călători a pus la dispoziție publicului călător de pe ruta Suceava-Putna trenuri formate din locomotivă + vagoane. Menționăm că automotoarele Desiro au o capacitate maximă de 110 călători, iar trenurile despre care menționați în solicitare (trenuri ce au în compunere trei vagoane) au o capacitate de 240 călători.
Înlocuirea automotorului cu locomotivă și vagoane generează întârzieri din cauză că la schimbarea sensului de mers al trenului, manevrarea locomotivei dintr-un capăt în celălalt durează între 15 și 20 de minute față de circa 5 minute cât durează schimbarea postului de conducere de la automotor. De asemenea, durata de parcurs crește și datorită faptului că la automotoare durata de accelerare și de frânare este redusă față de trenurile formate din locomotivă + vagoane”, se arată în răspunsul Serviciului Marketing și Relații cu Mass-Media al CFR Călători.
Așadar, CFR Călători nu ne-a contrazis cu ce am sesizat, a detaliat problema, însă din păcate nici nu a oferit vreo soluție prin care să încerce să arate mai mult respect față de călătorii de pe această rută.
Sau, mai cinic spus, așteaptă o scădere a numărului de călători pentru a reveni la automotoare?