Oficialii din Educație propun ca bacalaureatul să aibă o nouă structură, cu o singură probă scrisă, mixtă, competențele la limba română fiind evaluate împreună cu cele de la alte discipline.
Propunerea din noua lege a educației este contestată de Asociația profesorilor de limba și literatura română „Ioana Em. Petrescu”, care explică faptul că „se impune ca limba și literatura română să se mențină, în continuare, probă autonomă în examenele de evaluare națională și de bacalaureat”.
Reprezentanții asociației susțin că propunerile Ministerului Educației devalorizează statutul disciplinei și minimalizează calitățile ei formative, intervenție care nu poate fi justificată.
Aceștia menționează că intenția de cumulare a mai multor discipline într-o singură probă reduce considerabil importanța acestei discipline „care constituie fundamentul identității noastre și sunt parte a patrimoniului cultural”.
Potrivit comunicatului profesorilor, este inadecvat și discriminatoriu ca limbile minoritare să aibă probă separată de evaluare la bacalaureat (probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă pentru cei care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale), iar limba și literatura română să nu aibă o probă distinctă.
Proba de limba română ar urma să fie facultativă pentru clasele cu profil filologic, dar nu va condiționa promovarea examenului de bacalaureat.
În comunicat se mai arată că în țările Uniunii Europene, limba și literatura națională se regăsește ca probă de sine stătătoare în cadrul examenelor naționale și că modalitățile de evaluare propuse ar urma să diminueze statutul disciplinei limba și literatura română și desincronizează școala românească de școala europeană.
Potrivit noilor propuneri din Legea Educației, bacalaureatul va avea o singură probă scrisă de evaluare a competențelor de bază pentru disciplinele din trunchiul comun: română, matematică, științe ale naturii, istorie, geografie, socio-umane, la care elevii ar trebui să ia minimum 6; două probe orale la două limbi de circulație internațională; o probă de evaluare a competențelor digitale; probă la limba și literatura maternă, minimum 6 pentru promovare (pentru minorități); o probă scrisă facultativă care nu va condiționa promovarea la bac.
Admiterea organizată de colegiile naționale este inechitabilă
Asociația profesorilor de limba și literatura română „Ioana Em. Petrescu” face referire și la propunerea Ministerului Educației care prevede ca liceele cu statut de colegiu național să-și organizeze propria admitere, pentru maximum 90% din numărul de locuri. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale.
„Textul acestui articol contrazice una dintre valorile menționate la începutul proiectului de lege, și anume echitatea. Organizarea unui examen separat de admitere de către colegiile naționale încalcă egalitatea de șanse a elevilor, iar subiectele la evaluarea națională trebuie întocmite de către o singură instituție specializată, nu de către fiecare școală în parte. Propunem ca evaluarea națională să rămână cu o singură sesiune de examen și cu subiect unic pentru toate școlile gimnaziale, liceele și colegiile naționale”, adaugă reprezentanții asociației.