Schimbările radicale din învățământul preuniversitar, propuse de Ministerul Educației, sunt un subiect fierbinte în spațiul public de mai bine de două săptămâni.
În punct major de interes îl reprezintă propunerea ministerului de resort privind admiterea la liceu, care ar urma să fie organizată direct de colegiile naționale, cu subiecte elaborate de profesorii liceului.
Un chestionar lansat în spațiul public, pus la dispoziția părinților și care a adunat peste 60.000 de respondenți, a relevat că această propunere este susținută de doar 12% dintre cei care au completat chestionarul.
De asemenea, 64,5% dintre părinți susțin ca admiterea la liceu să se facă doar în baza rezultatelor obținute de elevi la evaluarea națională. De cealaltă parte, doar 24% din numărul de respondenți sunt de acord ca subiectele probelor de concurs să fie elaborate de profesorii colegiilor naționale, în cazul în care acestea își vor putea organiza propriul examenul de admitere.
Totodată, doar 22,8% din numărul de respondenți consideră că evaluarea lucrărilor elevilor ar trebui făcută de cadre didactice care fac parte din colegiul național ce ar urma să organizeze examen de admitere.
Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, examene proprii de admitere vor putea organiza doar liceele care vor demonstra calitatea. În acest mod se vor ocupa 90% din locuri, restul de 10% urmând să fie ocupat prin admiterea la evaluarea națională.
Ministrul Educației a mai precizat că examenul de admitere la colegiile naționale va fi finalizat înainte să înceapă evaluarea naţională.
La întâlnirea de la Ministerul Educației, Federația Națională a Părinților, autorul sondajului, va înainta propunerea ca evaluarea națională să rămână unica formă de testare a elevilor pentru admiterea în învățământul liceal.
„Solicităm decidenților găsirea unor soluții pentru ca elevii capabili de excelență (un procent foarte mic din numărul total de elevi, conform rezultatelor testării standardizate) să aibă acces la clasele de performanță care vor putea fi organizate în colegii, fără a bulversa admiterea pentru toți elevii care își doresc să studieze la un colegiu național. Solicităm, totodată, ca elaborarea subiectelor de examen și evaluarea lucrărilor elevilor să nu intre în atribuția cadrelor didactice de la colegiile naționale, în cazul în care aceste unități de învățământ vor primi totuși aprobarea de a organiza examen”, arată federația.
Admiterea la colegii creează avantaje celor din familii care pot asigura meditații copiilor
De asemenea, propunerile lansate de ministerul Educației au fost criticate, pe lângă asociațiile de părinți, și de alte organizații (Salvați Copiii, sindicate, ONG-uri etc.), care solicită renunțarea la admiterea la colegiile naționale.
Potrivit Salvați Copiii, în ceea ce privește procedura de admitere la colegiile naționale, cadrul juridic este impredictibil, prezintă risc de corupție și creează avantaje competitive elevilor din familii care pot asigura meditații copiilor.
Amintim că cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică din 13 iulie până în data de 24 august 2022. Acestea pot fi ajustate, în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Modificările aduse legii învățământului preuniversitar privesc admiterea la liceu, examenul de bacalaureat, titularizarea, desființarea IȘJ-urilor și portofoliul educațional obligatoriu pentru elevi.