Rezultatele obținute după prima etapă de implementare a proiectului ,,Copii și tineri integrați pentru o lume mai bună” au fost evaluate în cadrul unei conferințe de presă organizate la finalul săptămânii în cadrul Universității ”Ștefan cel Mare” din Suceava (USV). Organizat de USV în parteneriat cu Asociația pentru Sprijin în Dezvoltarea Economiei Sociale – Incluziune, Responsabilitate Cooperatistă, Antreprenoriat Social din Tulcea, evenimentul a prezentat rezultatele intermediare obținute în cadrul proiectului care beneficiază de un grant în valoare de 1,212,665 € oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene în cadrul Programului de Dezvoltare locală.
Acest proiect și-a propus abordarea mai multor grupuri țintă, între care un grup de 790 de copii care prezentau un risc de părăsire timpurie a școlii, un altul format din 80 de copii și tineri cu cerințe educaționale speciale, 211 cadre didactice și 500 de părinți sau tutori ai copiilor aflați în situație de risc. Sunt implicați în proiect un număr de 10 profesioniști voluntari din sfera serviciilor sociale, 150 de copii sau tineri, respectiv 50 de părinți sau tutori ai acestora, care interacționează cu copiii și tinerii din grupul țintă principal, având drept scop creșterea gradului de incluziune socială a copiilor din trei regiuni de dezvoltare din România.
Evenimentul a fost organizat cu participareareprezentanților Fondului Român de Dezvoltare Socială, ai echipei de implementare, directori şi profesori din cadrul celor 14 şcoli asociate care au furnizat grupurile țintă de studiu. Șapte dintre acestea provin de la școli din județul Suceava, precum Școala Gimnazială Panaci, Școala Gimnazială Șerbăuți, Școala Gimnazială Siminicea, Școala Gimnazială Măriței, Școala Gimnazială Drăgoiești, Școala Gimnazială Pătrăuți și Școala Gimnazială Mitocu Dragomirnei, celelalte 7 școli provenind din județele Botoşani, Harghita și Tulcea.
Primele rezultate pozitive înregistrate în urma implementării proiectului
La întâlnire a fost discutat gradul de îndeplinire a indicatorilor asumați prin proiect, fiind realizate metodologii specifice pentru monitorizarea copiilor cu risc de abandon școlar și a copiilor cu posibile dificultăți de învățare, psihocomportamentale sau dizabilități. Au fost selectați pentru monitorizare 587 de copii cu risc de abandon școlar şi 87 de copii cu posibile dificultăți de învățare. Grupurile țintă au beneficiat în cadrul proiectului de servicii de sprijin educațional de tip “școală după școală”, de activităţi privind educația pentru protecția mediului și orientare în natură, activități sportive, de lucru în echipă și de dezvoltare a simțului camaraderiei, precum și de activități creative de pictură, dans, teatru, fotografie, muzică, olărit, împletit, origami, ikebana, traforaj, science lab. 170 de cadre didactice au beneficiat de cursuri de formare în privinţa lucrului cu copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii, fiind furnizate programe de tip educație parentală pentru părinții copiilor cu risc de abandon.
În unanimitate au fost apreciate rezultatele înregistrate prin intermediul acestui proiect, directorii şcolilor gimnaziale din Panaci şi Siminicea amintind că orele suplimentare de limba şi literatura română şi matematică din cadrul programului de sprijin “școală după școală”, s-au reflectat pozitiv în rezultatele obţinute la Evaluarea Naţională, unde rata de promovare a fost chiar de 100%.
Activitățile prevăzute în proiect vor continua şi în următorul an şcolar pentru alţi 283 de copii, în paralel fiind programate şi acțiuni de promovare a educației incluzive și combaterii diverselor forme de segregare, furnizarea de programe de tip educație parentală pentru 120 de părinţi sau organizarea unui curs post-universitar pentru formarea de competențe în domeniul educației incluzive pentru 46 de cadre didactice. Proiectul a fost implementat de Universitatea ”Ştefan cel Mare” din Suceava, în calitate de Promotor de Proiect şi Asociația pentru Sprijin în Dezvoltarea Economiei Sociale – Incluziune, Responsabilitate Cooperatistă, Antreprenoriat Social din Tulcea, în calitate de partener, în perioada ianuarie 2021 – decembrie 2023.