Cel mai mare proiect de reabilitare drumuri județene din Suceava, abandonat după ce consorțiul de firme care lucra a renunțat la contract, din cauza gravelor divergențe cu beneficiarul și supervizorul, face pași mici dar siguri spre o nouă licitație.
Prima chestiune certă este că expertiza tehnică a lucrărilor deja executate din care să rezulte situația din teren pe traseul Axei rutiere Suceava-Iași (pe lungimea aferentă județului Suceava, adică 75 de kilometri de drum județean), a fost finalizată și predată Consiliului Județean Suceava, în calitate de administrator de drum.
Încă o etapă până la licitație
Următoarea procedură este cea de reactivare a devizului general de lucrări. După această recalculare a costurilor la valorile de acum, urmează a se demara noua procedură de achiziție a constructorului, adică licitația în vederea desemnării firmei care să lucreze.
Sunt premise ca licitația să poată fi organizată imediat după 15 august. Mai departe, sunt destul de multe variabile, legate de firmele care vor participa, eventuale contestații etc., dar se speră totuși că în toamnă, mai probabil în a doua parte a toamnei, se vor putea începe din nou lucrări.
Se speră că sucevenii vor vedea utilaje pe teren în acest an
Oricum ar fi, din partea tuturor, atât a Consiliului Județean Suceava, cât și a firmei care își va adjudeca licitația, este o obligație să se facă totul pentru a se începe lucrările în acest an pe drumul rămas în șantier, măcar pentru moralul zecilor de mii de suceveni afectați.
Lucrarea cuprinde un prim lot care începe de la limita județului Iași, trece prin Dolhasca, Liteni, Udești, Bosanci, Ipotești și continuă cu un al doilea lot, care leagă localitățile Liteni, Stroiești, Costâna, Dărmănești cu drumul european E85.
Drumul se află în stare proastă și foarte proastă.
Cei mai afectați sunt oamenii din zona Udești-Liteni-Dolhasca, nevoiți să circule cu mașinile pe drumuri desfundate ori să apeleze la rute ocolitoare, deloc plăcute mai ales la prețul de acum al carburantului.
Vârful coșmarului se atinge în satele Chilișeni și Știrbăț, unde nu mai este urmă de asfalt.
Localnicii oscilează între două mari necazuri: lipsa unui drum și praful care îi sufocă.
Creșterea bruscă a prețurilor la materiale, problemă în jurul căreia se învârte situația la care s-a ajuns
Fostul constructor – o asociere a șase firme sucevene ce au avut ca lider pe Autotehnorom,a renunțat la lucrare din cauza gravelor deficiențe de proiectare, dar mai ales din cauza exploziei prețurilor la materiale de construcție, explozie care nu a fost acoperită prin contract și pe care firmele nu au mai putut să o suporte.
Important de precizat, procedurile de acum se realizează în condiții total diferite, cu ajustări și prețuri actualizate prin ordonanțe de urgență ale Guvernului României.
Rămâne de văzut și care va fi interesul marilor constructori pentru a participa la licitație. Mai corect, interes există, doar că sunt multe șantiere mari în țară deschise sau în curs de deschidere, iar firmele care au capacitate de lucru sunt destul de puține.
Omul de afaceri sucevean Ioan Vasile Rîpan, administratorul firmei Autotehnorom, a transmis recent că se pregătește pentru a participa la noua licitație, subliniind că acum datele problemei s-au schimbat radical, CJ admițând indirect că primul proiect a fost foarte prost.
Așadar, consorțiul de firme care a renunțat la lucrare se va înscrie foarte probabil la licitație.
Zvonurile de pe piață de la un moment dat erau și că firma Geiger Transilvania ar fi interesantă de lucrare.
Trecând peste litigiile de altă natură, cert este că marea problemă a fost cea a exploziei prețurilor la materiale de construcții. Iar după cum se știe, atunci când nu ajung banii în orice asociere apar și conflictele și apoi rupturile.