Elevii suceveni s-au întors cu premii de la etapa națională a Concursului „Proiecte de mediu”, de la Muncel, județul Iași, din perioada 13-17 iulie.
Două echipaje au reprezentat județul Suceava, de la Colegiul Național ”Petru Rareș” Suceava și Școala Gimnazială Coșna, ambele proiecte clasându-se pe poziția a III-a a clasamentului.
Concursul Naţional „Proiecte de mediu” îşi propune conştientizarea elevilor pentru protejarea și conservarea mediului înconjurător, reducerea dezechilibrelor produse de om naturii, încurajarea elevilor în găsirea de soluţii în rezolvarea problemelor legate de mediu la nivel local şi naţional.
Proiectele de la Suceava
Unul dintre proiecte, „Apa vie”, a fost propus de Școala Gimnazială Coșna, coordonator prof. Teodor Ivan, prof. Ofelia Arvinte și elevele Maria Chiforescu, Roxana Todașcă.
„Scopul proiectului a fost evidențierea importanței borcuturilor, prin reabilitarea izvorului de borcut <de la George Spînu>, analiza apei și amenajarea unui popas. Principalele activități au fost: identificarea izvorului de borcut (un izvor uitat, lăsat în paragină, aproape acoperit de mâl); reabilitarea izvorului: decolmatarea albiei râului, <scoaterea la lumină> a știubeiului, curățarea borcutului, amenajarea unui podeț în jurul știubeiului; analiza apei și verificarea potabilității; amenajarea unui popas: masă cu bănci, panou informativ; inaugurarea izvorului; studiul comportării borcutului, turbiditate, deferizare. În urma derulării proiectului elevii au înțeles caracteristicile aparte și importanța apelor minerale naturale, pe care unii oameni de știință le numesc <Apă vie>. De asemenea, au înțeles importanța protejării și conservării acestor bogății naturale, dar și importanța lor turistică”, au spus coordonatorii proiectului.
La secțiunea liceu a participat proiectul „Stimularea germinării semințelor vechi utilizând apă plasmatică”, de la Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava, coordonat de prof. dr. Anca Greculeac și prof. Doina Amos.
„Scopul principal al lucrării este acela de a identifica influența optimă a apei activate de plasmă asupra germinării și creșterii unor plante de interes economic, și anume la Phaseolus vulgaris, în două condiții experimentale diferite (condiția 1 - irigare cu apă normală și condiția 2 - irigare cu apă activată de plasmă). S-a determinat experimental cantitatea de clorofilă, de carotenoide, respectiv expresia unor gene implicate în fenomenul de creștere a plantelor și s-a măsurat rata de germinare, viteza de germinare, dar și analiza fenotopică (analiza morfologică) a probelor. Am ales să folosim în cadrul acestui studiu Phaseolus vulgaris ca material biologic, deoarece aceasta este cea mai importantă leguminoasă, pentru consumul uman, la nivel mondial”, au spus elevele Ioana Tofan și Eliza Maria Baluș.
„Felicitări echipajelor județului Suceava pentru rezultatele obținute, pentru implicarea în proiecte de impact și de educație pentru mediu, conștientizând faptul că <omul, ca specie biologică, este dependent de natură și nu poate trăi în afara ei>”, a transmis inspectorul școlar prof. Tatiana Vîntur, pe platforma https://educatiafnonf.wordpress.com/.