Proiectul Ministerului Mediului privind reducerea numărului de mașini vechi de pe străzi, prin acordarea unei prime de minimum 3.000 de lei celor care își casează autovehiculele mai vechi de 15 ani, urma să devină aplicabil de la 1 iulie, numai că 1 iulie este mâine, iar legislația așteptată pentru implementare lipsește cu desăvârșire.
"Venim cu încă un program care va porni pe 1 iulie dacă totul merge bine și reușim să ne înţelegem cu autorităţile publice locale. Un program <Rabla> local care va scoate sute de mii de maşini vechi din circulaţie. Vom asigura o primă de cel puțin 3.000 de lei pentru mașinile casate fără obligația de a fi cumpărate mașini noi", a declarat ministrul Mediului, Barna Tzancos, în luna mai a acestui an.
În mod cert, proiectul se amână, asta în cel mai bun caz.
La 1 iulie trebuia să fie dat deja startul proiectului, în baza legislației care trebuia să fie aprobată și clară.
Primăria municipiului Suceava este una din puținele din țară care au alocat buget în acest an pentru acest program.
Este vorba de 1.500 de lei per mașină, partea de contribuție a municipalității locale.
Primăria municipiului Suceava a inclus în proiectul de buget pentru 2022 suma de 1,5 milioane de lei, astfel încât, în parteneriat cu Agenția Fondului de Mediu, să fie eliminate 1.000 de mașini din municipiul Suceava, doar în 2022.
Proiectul prevede ca Ministerul Mediului, prin Agenția Fondului de Mediu, să ofere 1.500 de lei, iar autoritatea locală alți 1.500 de lei celor care au mașini mai vechi de 15 ani. În acest fel s-ar ajunge la suma de 3.000 de lei.
Marele avantaj va fi că acești bani nu sunt oferiți doar pentru achiziționarea altei mașini. Proprietarul primește doar această primă de 3.000 de lei și face ce vrea cu banii.
Acest lot de 1.000 de mașini ar trebui să fie doar primul dintr-un program care să se deruleze pe mai mulți ani, pentru a se simți cu adevărat o înnoire a parcului auto.
Singurul semn de întrebare este legat de faptul că ministrul Mediului s-a exprimat încă din mai cu expresia ”dacă totul merge bine şi reușim să ne înţelegem cu autorităţile publice locale”.
Se pare că puține autorități locale ar fi dispuse să vină cu contribuția lor pentru acest program, cel puțin în forma aceasta, în care nu sunt constrânse în vreun fel. Asta nu înseamnă însă că Suceava, care a alocat banii pentru primele 1.000 de mașini, ar trebui să fie ținută pe loc. Rămâne de văzut dacă acest proiect al Ministerului Mediului va rămâne doar pe hârtie ori dacă va fi pus în aplicare doar cu întârziere.