Reluarea circulației trenurilor de călători pe linia Suceava-Putna, în vara anului 2018, se dovedește, încet-încet, un pariu câștigat de către cei care s-au implicat direct și au susținut ideea, dar și pentru CFR Călători.
În ciuda scepticismului unora, gradul de ocupare a trenurilor a crescut, astfel că în anumite zile trenurile sunt compuse din câte trei vagoane. Duminica, de exemplu, trenul de la Putna la Suceava circulă cu trei vagoane arhipline. Mai mult, pe 1 iunie, trenurile Suceava-Putna au avut în compunere câte patru vagoane, pentru a acoperi cât de cât cererea, în special grupuri mari de copii care au mers, cu profesori, la Putna.
Personalul de tren a scăpat de chinul biletelor de hârtie, tăiate și scrise cu pixul
Având în vedere cererea importantă, dar și faptul că pe această linie sunt doar trei gări cu case de bilete, începând din data de 24 mai controlorii angajați la CFR Călători, distribuiți pe această rută, au început să primească aparate mobile pentru emiterea legitimațiilor de călătorie. Este prima linie din această zonă a țării pentru care personalul primește astfel de aparate digitale. Sigur, este doar un pas spre normalitate, nu o mare realizare, însă având în vedere cât de greu se mișcă lucrurile la CFR este un pas înainte.
Așadar, în loc să scrie bilete cu pixul, personalul de pe tren are posibilitatea de a emite mult mai repede bilete.
”Un pas foarte mare și important spre modernizare în aceste vremuri în care chitanțierul din hârtie pe care se completa cu pixul biletul pare rupt din altă lume. Astfel, biletul poate fi emis în câteva secunde și imprimat de dispozitiv, după o simplă completare a unor informații de către controlor.
Avantaje? Mult mai rapid și eficient, mai ales în zilele cu trenuri aglomerate în care completatul zecilor de bilete era un proces greoi, iar unii călători ajungeau la destinație până primeau bilet, mai ales pe secții fără case de bilete și cu trenuri în regim regio la care nu se pot achiziționa tichete online”, se explică într-un material de pe pagina linia 515.wordpress.com.
Rămân problemele cu întârzierile și cu starea liniei
Un adevăr este că lucrurile sunt încă departe de a fi bune până la capăt pentru această linie secundară de mare potențial.
Trenurile Suceava-Putna au întârzieri zilnic, în primul rând pentru că mersul este făcut pentru automotoare ”Săgeata Albastră”, dar se circulă cu locomotivă și vagoane. Locomotiva trebuie mutată de la un capăt la altul atât în Dornești, cât și la Putna, astfel că se pierde timp prețios.
Cel mai important, ar fi nevoie de alocarea de bani pentru o reparație serioasă a liniei, pentru a se scădea timpii de mers. Abia atunci s-ar putea vorbi de performanță pe acest sector, iar faptul că potențial de public călători există deja s-a demonstrat.
Argumentul unora că cei mai mulți călători sunt elevi și studenți care au gratuități sau reduceri nu stă în picioare, și aceștia fiind oameni care călătoresc (ba chiar călătoresc cel mai mult și cel mai constant) și care sunt scoși de pe șoselele aglomerate, din microbuze sau mașini de ocazie.