Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) Suceava are un nou inspector coordonator județean numit din data de 25 mai, în persoana inspectorului Mihai Reman din Rădăuți. Dacă schimbările dese sunt o obișnuită la această instituție de control, ce șochează este că noul șef are probleme serioase cu legea.
Mihai Reman a fost prins beat la volan și este trimis în judecată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Rădăuți. Așadar, șeful de la instituția care oprește în trafic transportatorii de mărfuri și persoane are probleme penale chiar pe linie de infracțiuni rutiere.
Este absolut scandaloasă această decizie, cu atât mai mult cu cât procesul lui Reman se apropie de sfârșit, iar dacă acesta ar rămâne cu decizia primei instanțe ar scăpa cu amânarea aplicării pedepsei. Din motive pe care nu le cunoaștem, însă, nu a mai existat răbdare pentru ca acest proces să se încheie.
De la profesor de sport a urcat spectaculos în ierarhia unui domeniu total nou – inspector de trafic
Interesant este și cum a ajuns Mihai Reman la ISCTR Suceava acum aproximativ trei ani, din postura de profesor de sport. El s-a putut înscrie la concurs în baza unei dovezi cu privire la faptul că a fost jurist la o firmă de transport, având experiența de trei ani necesară înscrierii la concurs. A urmat, bineînțeles, concursul luat cu brio, iar Reman a devenit inspector de control al ISCTR Suceava.
Acum, conducerea ISCTR România a decis ca acesta să devină inspector coordonator pe județ. Nu punem la îndoială capacitățile acestuia pe linie de muncă, însă ce este clar e că are dosar penal pentru infracțiunea de conducere sub influența alcoolului și un proces pe rol privind infracțiunea comisă.
Obligație legală de a depune cazier judiciar și cazier rutier
Problema pare a fi la prima vedere una care ține de moralitate și etică, însă ar putea fi și mai mult decât atât. Fiecare inspector ISCTR este obligat să depună o declarație de integritate care trebuie să cuprindă cazier judiciar, dar și cazierul rutier. Nu știm cum s-a putut, însă aceste detalii au fost trecute cu vederea.
Ce pedeapsă a primit Reman la prima instanță
Mihai Reman, în vârstă de 44 de ani, a mai avut în trecut probleme pe linie penală legate de un scandal în familie și de ordine de restricție împotriva sa despre care însă nu insistăm, neavând legătură directă cu serviciul.
Pe 30 martie a.c., Judecătoria Rădăuți i-a aplicat inculpatului Mihai Reman o pedeapsă de 10 luni de închisoare, pentru săvârşirea infracţiunii de „conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe”, cu amânarea aplicării pedepsei cu un termen de încercare de 2 ani de zile. Inculpatul ar urma așadar să scape de pedeapsă dacă nu mai comite vreo infracțiune în cei doi ani.
Această amânare a aplicării pedepsei este varianta de pedeapsă minimă, dacă ar fi vorba de o condamnare cu suspendare, de exemplu, aceasta fiind înscrisă în cazier și ducând la anularea permisului de conducere. Chiar și așa însă, tot condamnare rămâne.
Procurorii au făcut apel
Judecătorii de la Rădăuți au mers pe clemență probabil legat de alcoolemia în sânge, nu foarte mare, peste 1 la mie.
Procurorii de la Rădăuți au făcut însă apel împotriva acestei sentințe, solicitând aplicarea unei pedepse mai mari.
Dosarul se judecă acum la Curtea de Apel Suceava, fiind fixat termen pentru data de 3 iunie. Această instanță urmează să dea o sentință care va deveni definitivă și irevocabilă în cazul lui Mihai Reman.
În așteptarea unui punct de vedere al conducerii ISCTR România
Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – ISCTR- este organismul tehnic permanent specializat în subordinea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor, asigurând la nivel naţional inspecţia şi controlul respectării reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere.
Practic, ISCTR are obligația de a verifica tot ce înseamnă transportatori de mărfuri și persoane. Inclusiv pe transporturile de lemn ISCTR are atribuții importante legate de cântărirea ansamblurilor de vehicule, pentru verificarea maselor maxime autorizate.
Am încercat ieri să îl contactăm, pentru un punct de vedere, pe inspectorul de stat șef Tudor Claudiu Nișulescu, cel care a semnat ordinul de numire. Acesta nu a fost de găsit la telefonul de serviciu, iar pe un număr de fix ni s-a transmis că ne va contacta ulterior, fapt care nu s-a mai întâmplat.
Rămâne de văzut dacă ISCTR va trimite un punct de vedere cu privire la situația de la Suceava.
Una dintre întrebările publice pentru ISCTR – conducerea centrală ar fi cum a depus Reman declarația de integritate (care trebuie să cuprindă și cazierul rutier) pe care toți colegii săi au obligația să o actualizeze în termenul legal.