O analiză rutieră la nivel național privind mortalitatea în accidente rutiere, care face referire la primele patru luni ale acestui an, arată că în județul Suceava s-au înregistrat 22 de decese pe șosele. Este cel mai mare număr de decese per județ, același bilanț negru avându-l însă și Bacăul. După cum se știe, de ani buni Suceava este pe primul loc la număr de morți în accidente rutiere și sunt șanse să rămână pe acest nedorit loc I și în anul 2022.
Totuși, atunci când constatăm cu amărăciune că Suceava este județul în care se moare cel mai mult în accidente, ar trebui să mai ținem cont de câteva aspecte. Unul dintre ele este că județul Suceava are cea mai întinsă rețea de drumuri naționale, acolo unde se concentrează accidentele grave. Cu un județ tăiat de două drumuri ca DN 2 (Siret-Suceava-Drăgușeni), respectiv DN 17 (Suceava spre Ardeal), plus DN 29 Suceava-Botoșani, polițiștii rutieri suceveni spun că este imposibil ca Suceava să fie depășită de județe care nu au nici măcar 30-40% din această întindere de drumuri naționale.
În sensul acestor argumente a fost realizată o analiză la nivel național, în care numărul de morți în accidente rutiere este raportat la suta de mii de locuitori.
Ei bine, în acest raport oficial, cu cei 22 de morți în accidente în patru luni, Suceava are o mortalitate de doar 2.88 la suta de mii de locuitori, ceea ce o plasează pe poziția 11.
În frunte este Ialomița, cu o rată de 6.02 persoane decedate la suta de mii de locuitori, urmată de Mehedinți și de Tulcea.
Din această perspectivă, așadar, situația se schimbă radical.
Conducerea Serviciului Rutier Suceava consideră că această analiză este cea mai corectă și mai aproape de realitate. Asta pentru că între județe există mari diferențe cu privire la suprafețe și întinderi de drumuri. Această raportare la 100.000 de locuitori este încă una unitară.
Aceste argumente sunt logice, fără însă a putea schimba o realitate incontestabilă. Pe șoselele din județ se moare mult în accidente rutiere, de multe ori în accidente stupide, cu pietoni care ies în fața mașinilor ori bicicliști care schimbă direcția de mers fără a se asigura.
Și infrastructura joacă un rol în aceste tragedii, multe localități tranzitate de drumuri naționale neavând trotuare și spații de delimitare, măcar în proporții reduse, a traficului local de cel principal.
Marea problemă rămâne însă viteza excesivă și depășirile periculoase, atât de des întâlnite, din păcate.
Apoi, șoselele sunt împânzite zilnic de șoferi pericol public, după cum vedem zilnic în buletinele de presă ale poliției.