Un număr de 27 de camioane de transport lemn au fost puse sub sechestru de polițiști în urma modificărilor legislative care au intrat în vigoare la finalul anului 2020, care au transformat în infracțiune fapta de a transporta mai mult de 10 mc material lemnos fără deținerea de documente care să ateste legalitatea provenienței. Constatarea infracțiunii este însoțită și de măsura indisponibilizării mijlocului de transport. Practic, confiscarea efectivă se decide abia la finalizarea anchetei, ceea ce poate însemna 2-3 ani sau chiar mai mult de la momentul constatării.
Legea a fost modificată la final de an 2020, astfel că datele privind cele 27 camioane fac referire la un interval de un an și jumătate.
11 vehicule grele confiscate de la începutul anului, față de 16 anul trecut
”Urmare a modificărilor legislative care incriminează ca infracțiune transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, în volum de peste 10 mc, neînsoțite de documentele specifice de transport, și prevăd și sancțiunea complementară a confiscării mijloacelor auto, în anul 2021 polițiștii au confiscat 16 ansambluri auto în valoare de circa 500.000 euro.
În acest an, urmare a intensificării acțiunilor de verificare și control, doar în perioada ianuarie-iunie au fost confiscate 11 ansambluri auto în valoare de circa 400.000 euro”, a transmis comisarul-șef Ionuț Epureanu, din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Suceava.
Numărul de camioane confiscate nu poate fi catalogat nici foarte mare (având în vedere că facem referire la un an și jumătate), dar nici mic. Se observă totuși intensificarea acțiunilor din control, prin numărul mai mare de camioane confiscate în acest an, raportat la perioadă.
Sigur, pentru un agent economic, confiscarea mijlocului de transport este o lovitură extrem de grea, însă, având în vedere că vorbim de cantități atât de mari de lemn de proveniență ilegală, nu este cazul să li se plângă de milă.
Vehiculele grele ruginesc până la finalizarea anchetelor
Fiind vorba de mașini de tonaj mare, evident este nevoie și de spațiu mult pentru depozitarea acestora. Cele mai multe camioane ridicate în vederea confiscării se află în spațiul închiriat de Inspectoratul de Poliție Județean Suceava în zona ”Trei Movile”, la marginea DN 17.
Aceste camioane sunt, din punct de vedere al legislației, indisponibilizate în vederea confiscării, adică luate în custodie de poliție până la finalizarea definitivă a anchetei. Această anchetă, dacă se ajunge la trimitere în judecată și proces, poate însemna și 2-3 ani. La final, de obicei, se dispune confiscarea definitivă a mașinii, adică valorificarea ei.
Sunt și situații în care posesorul camionului solicită cu succes procurorului de caz, după trei-patru luni, să reprimească în custodie vehiculul, până la finalizarea anchetei. Practic, camionul rămâne sub custodia Poliției, dar poate fi folosit de posesor până la un verdict definitiv, pentru ca agentul economic să-și poate asigura existența.
Activiștii de mediu reclamă că pragul de 10 mc este prea ridicat și cer măsuri legislative și mai aspre
Legea nu este văzută cu ochi buni de toată lumea.
Activiștii de mediu, care au dreptul totuși la o opinie ce trebuie luată în seamă, sunt de părere de exemplu că acest prag de 10 mc lemn de proveniență ilegală este prea mare și este mai mult în avantajul marilor afaceriști ilegali cu lemn.
Prin schimbarea legislației, Statul încearcă să oprească măcar în parte transporturile mari de lemn de proveniență ilegală. Fără îndoială, aceste confiscări de camioane sunt o mare pierdere pentru transportatori, iar vestea acestui risc s-a răspândit de mult printre ei.
Reversul este că afaceriștii ilegali versați nu mai depășesc sub nici o formă 8-9 metri cubi lemn transportați ilegal, pentru a nu risca să le fie confiscat camionul în valoare de 20.000-30.000 de euro.
Suspiciuni au apărut în unele cazuri și față de inspectorii forestieri care au făcut măsurătorile și au stabilit că lemnul transportat ilegal era undeva la 9,8 mc de exemplu, caz în care transportatorul scapă cu o amendă suportabilă, în loc de un dosar penal și confiscarea mijlocului de transport.
„Acest prag de 10 metri cubi trebuie eliminat pentru că este o invitație la furt. Vom merge la București…”, a transmis recent activistul de mediu Daniel Bodnar, după ce un autotren cu remorcă, care transporta lemne pe relația Solca-Cacica-Păltinoasa, oprit și inventariat, a fost găsit cu o cantitate de 9,74 mc lemn transportat ilegal, foarte puțin sub pragul infracțiunii.