Primele măsuri menite să sprijine circulația cursivă a mărfurilor între România și Ucraina pe calea ferată au fost demarate în două dintre punctele feroviare de trecere a frontierei cu țara vecină. Aceste măsuri se vor concretiza în reabilitarea mai multor căi ferate cu ecartament standard și larg (rusesc), în speranța creșterii gradului de operaționalizare a traficului de marfă prin aceste puncte.
Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a anunțat că cei de la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA vor începe, în regie proprie, un program de reparații la mai multe linii de cale ferată cu ecartament larg și cu ecartament normal, din stațiile de frontieră Vicșani, din cadrul Regionalei CFR Iași și Halmeu, din cadrul Regionalei CFR Cluj.
Operațiuni de transbordare a mărfurilor venite cu garniturile ucrainene
Lucrările din cadrul stației CFR Vicșani, de la intrarea în România dinspre Ucraina, au demarat deja la sfârșitul săptămânii trecute, fiind vizată reabilitarea a trei linii de cale ferată largă și a altor două linii cu ecartament standard. Aceste prime măsuri vor duce la creșterea capacității de transbordare a mărfurilor din trenurile care provin din Ucraina și vor conduce automat la reducerea timpilor tehnologici necesari pentru aceste operațiuni. Din informațiile primite, după finalizarea acestor lucrări în stația CFR din punctul de frontieră Vicșani vor fi operaționale șapte linii de cale ferată cu ecartament larg și ecartament normal, care vor suplimenta capacitatea de transport existentă și vor duce la îmbunătățirea condițiilor de manevră și îmbunătățirea circulației feroviare cu Ucraina.
Prin punctul de trecere a frontierei Vicșani s-a făcut deja transbordarea primelor transporturi de cereale din Ucraina, operațiune efectuată de societăți comerciale din județul Suceava, care au închiriat spații ale CFR-ului în acest scop. Această operațiune constă în descărcarea cu ajutorul unui dispozitiv special a încărcăturii din vagoanele ucrainene și încărcarea în garniturile românești, care transportă apoi marfa în Europa. Este o operațiune dificilă, care se realizează cu două locomotive de manevră, una pe cale normală și cealaltă pe cale largă, care mișcă garniturile simultan, utilajul de încărcare - descărcare fiind fix pe cheu. Din această cauză se caută soluții de transbordare cu depozitarea mărfii și reîncărcarea ei din depozit.
Operațiunile de reabilitare a căilor ferate largi și normale se vor desfășura și în gara punctului de trecere a frontierei cu Ucraina de la Halmeu, din județul Satu Mare, unde la finalul intervențiilor vor fi funcționale 16 linii de cale ferată cu ambele tipuri de ecartament.
Operațiunea de transpunere necesită verificări ale instalațiilor existente și investiții
În ceea ce privește dezvoltarea operațiunii de transpunere, care prevede schimbarea boghiurilor vagoanelor de la ecartament larg la cel normal (standard), aceasta va mai dura și se va face numai după reabilitarea căii ferate largi, care vine și pleacă din sectorul de transpunere din Vicșani. În aceste zile se face o evaluare a stării macaralelor care mută boghiurile și a celor 4 grupuri de instalații cu vinciuri de ridicare a vagoanelor, care nu au fost folosite în ultimii ani, urmând o verificare a acestora de către Inspecția de Stat pentru Controlul Instalațiilor de Ridicat (ISCIR). Deocamdată, în această perioadă transpunerea vagoanelor cu mărfuri din Ucraina se face în stația Vadu Siret, prima gară importantă de pe teritoriul ucrainean, unde funcționează mai multe grupuri de transpunere cu vinciuri.
Ucrainenii au în dotare vagoane de cale ferată cu ecartament variabil, la care una dintre roți poate culisa pe osia ei. În momentul în care se trece de la un ecartament la altul, roata se deplasează pe osie (butuc), modificând astfel ecartamentul. În urma unor accidente însă, petrecute cu ani în urmă cu aceste vagoane în Bulgaria, ele au fost retrase din circulație. Ideea este îndrăzneață și modernă, însă ea trebuie perfectată, pentru a nu pune în primejdie viața pasagerilor. Tocmai de aceea, una dintre măsurile propuse de sprijinire a schimburilor comerciale și a facilitării circulației între cele două țări vecine, a fost instalarea unor echipamente moderne care permit schimbarea automată a ecartamentului osiilor pentru trenurile aflate în mers, în stația Vicșani, sau construirea unei linii încălecate cu dublu ecartament, unul standard european cu gabarit de 1.435 mm și unul larg- rusesc, cu o dimensiune gabaritică de 1.524 mm, pe ruta Vicșani – Dornești – Suceava.