Cel mai mare proiect de reabilitare drumuri județene aflat în derulare la Suceava se află în mare impas, după cum se știe deja, fostul constructor – o asociere a șase firme sucevene ce au avut ca lider pe Autotehnorom - fiind nevoit să renunțe la lucrare din cauza gravelor divergențe cu beneficiarul și supervizorul. Problemele au plecat de la proiectul tehnic cu lacune evidente și apoi de la explozia prețurilor la materiale de constricții.
La acest moment, Consiliul Județean Suceava se află în curs de atribuire a unui contract de servicii de expertiză tehnică a lucrărilor deja executate din care să rezulte situația din teren pe traseul Axei rutiere Suceava-Iași, pe lungimea aferentă județului Suceava, adică 75 de kilometri de drum județean.
O expertiză care va analiza ce s-a făcut până acum, egal alt timp pierdut
Această expertiză trebuie să analizeze în teren ce s-a lucrat până acum de către firma Autotehnorom și asociații săi. Este vorba de un prim lot care începe de la limita județului Iași, trece prin Dolhasca, Liteni, Udești, Bosanci, Ipotești și continuă cu un al doilea lot, care leagă localitățile Liteni, Stroiești, Costâna, Dărmănești cu drumul european E85.
Conform unor informații care vin din mai multe direcții, după ce se va face această expertiză tehnică, lucrarea ar urma să fie continuată de firma Geiger Transilvania, o firmă din Germania, care are multe lucrări prin țară. Printre altele, firma a lucrat la Ilișești, în zona în care sunt probleme de ani de zile cu tasarea și afectarea carosabilului (prăbușire pe verticală) și la Holda-Broșteni, unde s-a produs o puternică alunecare de teren.
Omul de afaceri Ioan Vasile Rîpan semnalează, în primul rând, inutilitatea acestei expertize tehnice pentru lucrările deja executate dispusă de Consiliul Județean Suceava: ”Trebuie spus clar că beneficiarul a făcut determinări cantitative și recepții calitative, constatând lucrări efectuate în condiții optime, care de altfel au fost decontate. Mă întreb care este logica acestei expertize, ca și cum CJ nu și-ar mai valida recepțiile pe care deja le-a efectuat”.
Oricât de repede s-ar derula această expertiză, aceasta va amâna eventuale noi lucrări probabil cu luni de zile.
Firmele autohtone se declară în pierdere pe șantierele din Bucovina
Conform unor informații neoficiale, noul constructor care ar urma să preia lucrarea (Geiger) a pus condiția efectuării acestei expertize.
”Angajații acestei firme sunt deja în teren și măsoară, măsoară cu ochii larg deschiși. Noi nu știm ce, dar bănuim că măsoară profitul. Da’ profitul, pentru că doar nu or să măsoare pierderea, așa cum erau nevoite să măsoare firmele românești care au construit până acum drumurile bucovinene.
Fostul constructor – o asociere a șase firme sucevene ce au avut ca lider pe Autotehnorom, afirmă că proiectul tehnic are erori grave care, timp de doi ani, nu au putut fi corectate de către CJ Suceava. În acest context, ne întrebăm dacă domnul președinte al CJ are oroare de erori și va trece peste ele, solicitând noului constructor să lucreze nemțește și să finalizeze lucrările în termen, indiferent că va fi ... cum nu este în proiect, că vor fi vremuri bune, ori că va fi pe ploaie, noroaie, frig și gheață?”, transmite Ioan Vasile Rîpan.
Omul de afaceri face referire la episodul din luna decembrie a anului trecut, când muncitorii de la Geiger au turnat asfalt în ploaie, peste noroi, la Ilișești. Acel episod a ajuns exemplu de ”așa nu” inclusiv în media națională.
„Ne mai întrebăm la ce prețuri îl va plăti CJ Suceava pe noul constructor? Oare nu la prețuri nemțești?”
Rîpan a arătat că în vremea în care muncitorii săi erau în teren de două ori pe săptămână trebuia și oameni de la CJ Suceava să vină în șantier, o dată pe săptămână în Liteni și o dată pe săptămână în Dărmănești.
”Nu au venit niciodată, îi chemau pe inginerii constructorilor undeva pe lângă <rotunda> Mall-ului din Burdujeni, doar nu era să se prăfuiască ei prin șantiere.
Ne mai întrebăm la ce prețuri îl va plăti CJ Suceava pe noul constructor? Oare nu la prețuri nemțești?”, s-a întrebat patronul firmei Autotehnorom.
El a arătat că prețurile actuale (prețurile din 2022) sunt cel puțin duble față de prețurile actualizate (prețurile din 2019 + 13%) la care a lucrat Autotehnorom.
De precizat că la acest moment nu există vreo informație oficială privind firma Geiger și acest contract al CJ Suceava. Sunt doar informații care circulă pe surse, pentru care însă unii ar băga mâna în foc.
Un litigiu departe de final. CJ Suceava are greaua misiune de a gestiona acest contract
Una peste alta, acest litigiu este foarte departe de final. Asta pentru că vechii constructori, care o spun franc, se consideră discriminați, vor urmări extrem de atent ce se va întâmpla în continuare și nu vor ezita să face sesizări sau chiar plângeri penală dacă vor considera că nu se respectă legea.
Pe de altă parte, și conducerea CJ Suceava trebuie să fie foarte atentă și să chibzuiască cum va gestiona această lucrare capitală pentru drumurile județene, în calitate de administrator de drum și de beneficiar al lucrării. Asta mai ales când este vorba de încredințări directe.
Reamintim și că de la acest contract dintre CJ Suceava și asocierea care are în frunte Autotehnorom s-a ajuns și la flagrantul prin care omul de afaceri Ioan Vasile Rîpan i-ar fi dat o mită de 40.000 de euro lui Cristinel Crețu, vicepreședinte al CJ Suceava. Crețu este arestat preventiv în dosarul DNA Cluj-Napoca, iar denunțătorul spune că acesta nu a fost un episod singular și i s-au mai solicitat sume de bani drept mită pentru ca ”totul să fie bine” pentru firma sa în contractul cu CJ Suceava. În dosar se mai face referire la încă o mită de 40.000 de euro.
Patronul Autotehnorom spune că nu a vrut să accepte că trebuie să cotizeze pentru a-și primii banii care se cuveneau firmelor pentru lucrările deja efectuate.