Din dorința de a sprijini o mai cursivă circulație a mărfurilor pentru export provenite din Republica Moldova și a sprijini în același fel Ucraina, aflată în situație critică de război, reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România și-au propus luarea unor măsuri de dezvoltare a legăturilor cu aceste două țări în sectorul feroviar. Aceste măsuri s-ar concretiza în investiții în linii cu ecartament lat (rusesc) pe teritoriul țării noastre, în realizarea unor instalații de schimbare a boghiurilor vagoanelor între cele două dimensiuni ale căilor de rulare, precum și în achiziția unor vagoane de marfă apte pentru transpunerea lor între cele două ecartamente.
Într-un document publicat pe site-ul ministerului, aceste propuneri apar ca fiind corelate și complementare cu unele investiții identificate și finanțate prin fondurile europene existente, ele vizând aceste intervenții pentru gestionarea efectelor războiului din Ucraina, dar și facilitarea dezvoltării relațiilor de schimb comercial atât cu Ucraina, cât și cu Republica Moldova.
Căi ferate încălecate cu dublu ecartament și instalații de transpunere a vagoanelor
Ca prime intervenții cu efect imediat în ameliorarea acestor schimburi comerciale ar fi prelungirea unor căi ferate cu ecartament lat-rusesc pe teritoriul țării noastre în zona Sucevei, dinspre Ucraina și în zona Nicolina-Iași, dinspre Republica Moldova, care să permită dezvoltarea unor fluxuri de marfă mai rapide. Astfel, proiectul presupune construirea unei linii încălecate cu dublu ecartament, unul standard european cu gabarit de 1.435 mm și unul lat- rusesc, cu o dimensiune gabaritică de 1.524 mm, pe ruta Vicșani – Dornești – Suceava, pe o lungime de circa 45 km. Vorbind de zona de intrare în țară pe la Ungheni- Iași, măsurile presupun prelungirea liniei cu ecartament lat-rusesc din Socola cap Y, până în stațiile CF Nicolina și Iași, pe aproximativ 7 km, construirea unei linii cu dublu ecartament între cele două stații, precum și efectuarea unor lucrări de adaptare a instalațiilor de semnalizare pe acest parcurs.
Proiectul prevede de asemenea instalarea unor echipamente pentru transpunerea vagoanelor de marfă și călători, prin intermediul cărora se realizează schimbarea boghiurilor vagoanelor pentru cele două ecartamente. Aceste echipamente vor fi amplasate în punctele de trecere feroviară Vicșani, Cristești Jijia sau Nicolina, Galați – Brateș sau la Valea Vișeului, în Maramureș. În condițiile în care linia cu dublu ecartament va fi prelungită până la Suceava, în stația Suceava Nord va fi amplasat de asemenea un astfel de echipament.
O astfel de instalație pentru transpunerea vagoanelor de marfă cu ecartament larg, care se descarcă sau se încarcă pe nave de tip Ro-Ro, va fi amplasată și în portul Constanța, vagoanele care făceau legătura cu portul Odessa putând fi astfel procesate și expediate din portul românesc.
Instalații moderne de schimbare automată a ecartamentului și achiziție de noi vagoane
Ca măsură pentru sprijinirea schimburilor comerciale cu țările vecine, documentul publicat de minister propune instalarea unor echipamente moderne care permit schimbarea automată a ecartamentului osiilor pentru trenurile aflate în mers, în capetele stațiilor Vicșani din Suceava și Cristești Jijia din apropierea Iașiului. Pe lângă aceste instalații care vor fi montate în puncte fixe, a fost luată în calcul și achiziția unor vagoane de marfă care să asigure nevoile de transport între Portul Constanța și Ucraina, vagoane care să poată circula și în statele membre ale Comunității Europene pentru realizarea unor noi fluxuri de mărfuri. Parte din aceste investiții trebuie realizate într-un timp scurt, unele chiar până la finalul anului în curs.