După o scurtă perioadă de stagnare, prețul motorinei a început din nou să urce. Miercuri, la benzinăriile din municipiul Suceava un litru de motorină standard se vindea cu prețuri cuprinse între 8,46 de lei la Luk Oil și 8,60 de lei la Mol. Dacă e să luăm în calcul un preț mediu de 8,50 de lei/litru, asta înseamnă 1,72 de euro/litru, adică exact cu același preț cu care se vinde în Italia, spre exemplu. Când vine vorba de motorina superioară, aceasta se comercializează la pompă cu prețuri care pleacă de la 8,82 de lei/litru și ajunge chiar și 9,08 lei/litru. În comparație, benzina standard se vinde cu prețuri cuprinse între 7,68-7,78 de lei/litru. Care este explicația pentru aceste diferențe de prețuri, în condițiile în care înainte de începerea războiului motorina era mai ieftină ca benzina? Una dintre explicații este aceea a războiului din țara vecină și necesarul de motorină pentru diferite tipuri de vehicule militare. Pe de altă parte, suntem în plină campanie agricolă de primăvară, iar carburantul folosit în mod preponderent este motorina. Și totuși, la mijloc nu ar putea fi vorba și de o speculă din partea lanțurilor de benzinării care funcționează în România? Cum se face că în Italia prețurile la benzină și motorină sunt aproape identice, iar la noi există această diferență de aproape un leu la fiecare litru cumpărat? Scumpirea tot mai mult a motorinei nu face altceva decât să aducă și majorări de prețuri la celelalte produse, pentru că motorina este folosită în cea mai mare parte de mijloacele de transport care aduc marfa de la producător la magazine. Atâta vreme cât benzina este mai ieftină cu aproape un leu, iar înainte de război era mai scumpă decât motorina, este destul de evident că lanțurile de benzinării au profitat de cererea mare și au ridicat prețurile. Nu cred că prețul de rafinare a crescut în cazul motorinei și a scăzut în cazul benzinei. Instituțiile statului român, și sunt suficiente, ar trebuie să analizeze această situație, iar dacă vor reglementa lucrurile vor reuși să stopeze, măcar parțial, creșterea prețurilor la alte produse.