15 unități școlare sucevene, majoritatea din mediul rural, vor fi finanțate în cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS). Anunțul a fost făcut de Ministerul Educației, care a finalizat selecția proiectelor ce urmează a fi finanțate în prima etapă a Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. În cadrul PNRAS sunt eligibile toate unitățile de învățământ cu risc ridicat și mediu de abandon școlar.
În județul Suceava, vor fi finanțate 15 proiecte, 12 din mediul rural și 3 din mediul urban. Patru proiecte sunt din „zonă fără marginalizare”, 5 proiecte sunt din categoria „zonă marginalizare la medie”, 6 proiecte se încadrează la categoria „zonă marginalizată peste medie și severă” și „zonă defavorizată”. Patru unități școlare vor primi granturi medii și 11 școli vor primi granturi mari.
Unitățile școlare din județul Suceava care vor primi finanțare:
Suceava | Arbore | Școala Gimnazială "Luca Arbure" Arbore | Rural | Mare | Marginalizare Peste Medie Și Severă |
Suceava | Berchişeşti | Școala Gimnazială Berchișești | Rural | Mediu | Fară Marginalizare |
Suceava | Burla | Școala Gimnazială Burla | Rural | Mare | Marginalizare Peste Medie Și Severă |
Suceava | Cajvana | Liceul Tehnologic ”Ștefan Cel Mare” Cajvana | Urban | Mare | Zonă Dezavantajată |
Suceava | Gulia | Școala Gimnazială Gulia | Rural | Mediu | Marginalizare Peste Medie Și Severă |
Suceava | Horodnic De Sus | Școala Gimnazială "Iulian Vesper" Horodnic De Sus | Rural | Mare | Marginalizare La Medie |
Suceava | Mitocu Dragomirnei | Școala Gimnazială Mitocu Dragomirnei | Rural | Mare | Marginalizare La Medie |
Suceava | Păltinoasa | Școala Gimnazială Păltinoasa | Rural | Mare | Marginalizare Peste Medie Și Severă |
Suceava | Pătrăuți | Școala Gimnazială "Constantin Morariu" Pătrăuți | Rural | Mare | Marginalizare Peste Medie Și Severă |
Suceava | Râşca | Școala Gimnazială Râșca | Rural | Mare | Marginalizare La Medie |
Suceava | Şcheia | Școala Gimnazială "Dimitrie Păcurariu" Șcheia | Rural | Mare | Marginalizare La Medie |
Suceava | Solca | Liceul Tehnologic "Tomșa Vodă" Solca | Urban | Mediu | Fară Marginalizare |
Suceava | Suceava | Școala Gimnazială "Jean Bart" Suceava | Urban | Mediu | Fară Marginalizare |
Suceava | Todireşti | Școala Gimnazială Todirești | Rural | Mare | Fară Marginalizare |
Suceava | Valea Moldovei | Școala Gimnazială Valea Moldovei | Rural | Mare | Marginalizare Peste Medie Și Severă |
La nivel național
La nivel național, au fost depuse 1.474 de cereri de finanțare, dintre care 1.431 au fost declarate eligibile. În urma evaluării de către experți externi a calității planurilor de acțiune propuse de unitățile de învățământ, 1.391 de proiecte au obținut cel puțin 6 puncte din 10, deci îndeplinesc condițiile pentru finanțare conform metodologiei. Conform practicilor internaționale, PNRAS utilizează trei pârghii pentru a fi sustenabil: autonomia școlii în utilizarea resurselor - granturile vor fi implementate direct de către unitățile de învățământ, în colaborare cu comunitatea locală; răspundere pentru rezultate – sunt stabilite țintele ce trebuie atinse la nivel de școală: o rată mai mare de înscriere, o rată mai mică de absenteism, o rată mai mare de participare la examenele naționale, un procent mai mare de elevi care reușesc sa promoveze examenul de final de ciclu cu cel puțin nota 6; evaluare - monitorizarea elevilor detectați în risc de abandon pentru a fi sprijiniți prin planuri individuale de învățare.
Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a declarat că PNRAS este „cel mai mare program de sprijinire a participării la educație din istoria recentă a României și primul program coerent la nivel național care urmărește scalarea unor măsuri dovedite eficiente la nivel local, individual, în scopul atingerii unui important obiectiv de țară: creșterea gradului de echitate a sistemului de învățământ”.
De asemenea, PNRAS reprezintă răspunsul Ministerului Educației la problematica părăsirii timpurii a școlii și a abandonului școlar, se adresează elevilor aflaţi în risc de abandon, în special elevi aparţinând grupurilor vulnerabile, elevi aparţinând minorităţii rome, elevi din mediul rural și urban mic, elevi cu dizabilităţi sau cerințe educaționale speciale (CES), elevi din comunităţi dezavantajate economic, copii în risc de excluziune socială pe fondul sărăciei, lipsa locuinței, familie monoparentală, familii dezorganizate, elevi expuși altor riscuri sociale, mai spun reprezentanții Ministerului Educației.