Colegiul Național de Informatică ,,Spiru Haret” din municipiul Suceava și-a sărbătorit pe 15 februarie mentorul spiritual, la împlinirea a 171 de ani de la nașterea acestuia. În acest sens, s-a organizat o activitate amplă intitulată ,,Spiru Haret, din istorie în veșnicie”, care a cuprins un tedeum de comemorare a memoriei lui Spiru Haret la bustul din curtea colegiului, oficiat de preot Sorin Toader Clipa de la Biserica „Sf. Spiridon”, a fost prezentat un material despre viața, studiile, cercetările și reformele lui Spiru Haret la clasele a X-a și a XI-a, elevii au participat la un concurs online cu premii despre personalitatea lui Spiru Haret și, de asemenea, cei mai talentați elevi ai colegiului au realizat portrete ale marelui savant. La activități au participat peste 250 de elevi și cadre didactice.
Excelență
Prof. de istorie Tatiana Matei, de la Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret” Suceava, a apreciat activitatea de pe 15 februarie ca pe „une véritable fête de l'excellence”, pentru a nu uita limba în care Spiru Haret și-a dobândit recunoașterea internațională. Tot profesoara a mai spus că despre oamenii de calibrul lui Spiru Haret se spune că se nasc câte unul la 100 de ani, dar de la 1851 încoace nu am mai găsit unul care să-l urmeze și să-l egaleze . „Poate s-a născut și-și va croi drum urmând cursurile liceale ale Colegiului Național de Informatică <Spiru Haret> din Suceava”, este speranța profesoarei de istorie, care a făcut și o prezentare a marelui om de știință Spiru Haret.
Existența sa este definită de excelență, atât în dimensiunea pregătirii sale, cât și în cea a carierei strălucite, pe care preferă să o desfășoare în România, iar pentru asta a renunțat la una, mai promițătoare, din Franța. Revenirea în țară după susținerea doctoratului la numai 27 de ani, în 1878, cu teza „Sur l’invariabilité des grandes axes des orbites planétaires“ („Despre invariabilitatea axelor majore ale orbitelor planetare“), a fost legată de la fel de tânăra sa țară România (născută din unirea Principatelor Moldova și Țara Românească de la 1859) care avea nevoie de reformare în domeniul educației.
Deși Reforma domnitorului Cuza a pus România pentru vreo trei decenii pe un loc fruntaș în Europa, prin obligativitatea și gratuitatea învățământului de 4 clase, potențialul tinerilor români, demonstrat chiar de Spiru Haret, reclama o reformare a acestuia, o plasare a învățământului ca vârf de lance a dezvoltării țării („Cum arată astăzi școala, va arăta mâine țara”).
Spiru Haret, mentor, reformator, om de știință recunoscut la nivel mondial, inovator, dar mai ales simbol al generozității
În calitatea sa de ministru al învățământului, demnitate pe care a ocupat-o de trei ori timp de 8 ani, a structurat învățământul: a creat rețeaua școlară, a structurat trepte ale învățământului și a prevăzut forme de școlarizare pentru nevoile economiei dar intuind direcția în care economia urma să se dezvolte.
„Pornind de la pregătirea excelentă a sa, la conștiința națională ce l-a făcut să renunțe la o recunoaștere pentru merite personale în favoarea creării cadrului necesar unei recunoașterea generală a învățământului românesc, Spiru Haret a devenit mentor, reformator, om de știință recunoscut la nivel mondial, inovator, dar mai ales simbol al generozității. Rigoarea, consecvența, exemplul personal, au fost și sunt atribute ce se regăsesc și în actul educațional al unui colegiu sucevean ce și-a unit numele cu al unei personalități sinonime cu excelența.
Trecerea timpului de cele mai multe ori fac să se șteargă din memoria colectivă informațiile despre o anumită personalitate, el devenind un nume propriu și atât. Doar cei ce-i calcă pe urmele căutării științifice mai cunosc ce-i datorăm genialului Spiru Haret”, și-a încheiat prezentarea prof. Tatiana Matei.