Continuarea lucrărilor de pe cel mai întins șantier de drumuri din județul Suceava, deschis pe 75 de kilometri, este în mare impas, atrage atenția Ioan Vasile Rîpan, administratorul Autotehnorom, principala firmă care are deschis șantier pe două loturi mari de drumuri județene. Este vorba de un prim lot care începe de la limita județului Iași, trece prin Dolhasca, Liteni, Udești, Bosanci, Ipotești și continuă cu un al doilea lot, care leagă localitățile Liteni, Stroiești, Costâna, Dărmănești cu drumul european E85.
După ce firma care lucra la acest proiect (axa rutieră Suceava-Iași) pe raza județului Iași a intrat în insolvență, omul de afaceri sucevean atrage atenția că firma sa, care a avut parte de un tratament și mai puțin prielnic decât cea care a lucrat la Iași, este într-o situație extrem de dificilă, pe care o pune exclusiv pe seama acestui proiect, în care consideră că nu are parte de un tratament corect și loial.
Bani mulți restanți pentru lucrări executate
Ioan Vasile Rîpan a subliniat că firma sa este în situația imposibilă de a acoperi în mare parte singură creșterile de prețuri la materiale de construcții.
El a arătat, printre altele, că plătește pentru o tonă de ciment circa 600 lei, iar beneficiarul lucrării, în speță Consiliul Județean Suceava, nu a decontat decât circa 230 lei.
Situația este critică și pentru că lucrări deja executate nu au fost decontate de luni bune.
”Din punct de vedere financiar, la ora actuală nu ne sunt încă decontate lucrările executate în lunile octombrie-noiembrie 2021, în valoare de aproximativ 20.260.000 lei, cât și cele din luna decembrie 2021, în valoare de aproximativ 7.502.000 lei. La aceste valori s-ar adăuga și valoarea ajustărilor de preț pentru intervalul cuprins între momentul împlinirii celor 365 zile contractuale și 31 decembrie 2021, calculată cu indicele de 13,663% impus de Consiliul Județean Suceava, în cuantum de aproximativ 6.333.000 lei”, a transmis omul de afaceri.
Calculele arată că firma Autotehnorom are de încasat de la beneficiar (Consiliul Județean Suceava) aproximativ 34 de milioane de lei, o sumă considerabilă pentru orice antreprenor.
Nemulțumiri mari legate de supervizorul lucrării
O altă mare problemă este legată de un avans pentru lucrări de care a beneficiat firma Autotehnorom, pe care a trebuit să îl restituie într-un mod care i-a dat de gândit patronului cu privire la bunele intenții față de firma sa și numeroșii oameni cărora trebuie să le asigure salarii decente și la timp.
Omul de afaceri spune că s-a lovit de o lipsă totală de flexibilitate din partea celui care este supervizor al lucrărilor. În opinia sa, acest supervizor este la un pas de a duce la pierderea acestui proiect atât de important pentru drumurile din județ.
”Înainte de împlinirea termenului de șase luni de la acordarea avansului, Consiliul Județean Suceava, prin reprezentantul său, în calitate de supervizor, Laurențiu-Cezar Munteanu, ne-a convocat în data de 4 martie 2021 pentru încheierea unui acord cu privirela restituirea sau continuarea folosirii unei părți din avans. Potrivit contractului, perioada concilierii trebuia să dureze15 zile.
Reprezentanții Autotehnorom, de bună-credință, s-au prezentat în data de 4 martie 2021 la negocierea acordului. Prima surpriză a fost că timp de peste o oră le-a fost refuzat dreptul de a fi asistați de consilierul juridic - angajat al societății, deși CJ Suceava era prezent cu o echipă de trei consilieri juridici. O a doua surpriză a fost aceea că în timpul ședinței,emitenții polițelor de asigurare a avansului m-au anunțat telefonic că în ziua precedentă, CJ Suceava le-a solicitat executarea silită a sumei de 15.002.617 lei. Executarea silită a acestei valori trebuia făcută prin introducerea în bancă a unor bilete la ordin emise de către Autotehnorom și avalizate de mine prin garantarea cu toate bunurile personale.
Pot preciza că cei circa 15 milioane de lei pe care îi voia executați necondiționat Consiliul Județean Suceava erau investiți în materiale. Cu toate acestea, nu s-a acceptat decontarea materialelor aduse. Suma a fost returnată de Autotehnorom în condițiile impuse de CJ Suceava”, a explicat Ioan Vasile Rîpan.
Inflația de 13% în domeniul materialelor de construcție, departe de realitate
Omul de afaceri a subliniat că este nevoie de o formulă de ajustare a prețurilor, și nu de una impusă.
”Deși potrivit contractului redactat de către CJ Suceava prețul ar trebui actualizat astfel încât să acopere creșterile costurilor cu materialele, până în prezent ni s-a refuzat acest drept, considerând că în ultimii doi ani inflația în domeniul materialelor de construcții este de circa 13%, evident cu mult sub realitate”, a arătat omul de afaceri sucevean.
CJ Suceava a alocat 212 milioane de lei pentru axa rutieră Suceava-Iași
Consiliul Județean Suceava nu a dorit să intre în polemici legate de situațiile punctuale. Totuși, Gheorghe Flutur a subliniat recent faptul că cea mai mare parte a bugetului pentru anul 2022, adică 392 din cele 773 milioane de lei, va fi alocată pentru modernizarea infrastructurii rutiere a județului. Șeful administrației județene a precizat că o sumă de 212 milioane de lei este alocată pentru axa rutieră Suceava-Iași, prin Dolhasca, adică pentru lucrările executate de Autotehnorom
Preţuri actuale la materiale de construcții, comparate cu cele din octombrie 2019
Balast de la 11 lei/tonă la 25 lei/tonă +127,27%
Oțel beton fasonat de la 2,85 lei/kg la 4,55 lei/kg +44,75%
Ciment de la 385 lei/tonă la 511 lei/tonă +32,72%
Motorină de la 4,25 lei/litru la 6,35 lei/litru +49,41%
Energie electrică de la 359 lei/Mwh la 1.447 lei/Mwh +302,99%
Gaz de la 100 lei/Mwh la 400 lei/Mwh +300,00%
Bitum de la 1.500 lei/tonă la 2.200 lei/tonă +46,67%
Fier de la 150 lei/tonă la 225 lei/tonă +50,00%