Anul pandemic 2021 s-a încheiat prost și cu privire la problematica accidentelor rutiere grave din județul Suceava. Dacă faptul că suntem pe locul I la număr de morți în accidente în România nu mai surprinde, anul trecut s-a încheiat cu o creștere mare a numărului de decedați în accidente.
Din păcate, judecând la rece situația, județul Suceava, cu șoselele sale, cu infrastructura sa, cu oamenii săi, cu tot mai multe mașini, nu are șanse prea mari de a ieși repede din acest nedorit top, sunt de părere polițiștii rutieri cu care am stat de vorbă.
În anul 2021, pe șoselele din județ au murit în accidente 90 de oameni, cu 11 decese în plus față de câte au fost în anul 2020.
O analiză pe ultimii ani arată că anul 2021 a fost cu cei mai mulți decedați în accidente. Au fost 84 de morți în anul 2018, 83 în anul 2019 și 79 în 2020. Așadar, fără îndoială, 90 este o cifră neagră în dreptul victimelor accidentelor rutiere.
Accidentele cu victime multiple, provocate de viteză excesivă
Continuă să surprindă faptul că numărul de morți a crescut, deși numărul de accidente grave a fost mai scăzut.
Conform datelor contabilizate de Serviciul de Poliție Rutieră Suceava, în anul 2021 au avut loc 182 de accidente grave, cu 59 mai puține accidente decât în anul precedent. Și la capitolul răniți grav este o scădere mare, 118 vătămări grave, cu 77 în minus.
Din păcate, explicații pentru creșterea numărului de morți, deși accidentele sunt în scădere, există.
Elocvent în acest sens este că șapte persoane decedate provin doar din două accidente rutiere. Avem așadar, anual, câte două-trei accidente cu victime multiple.
Cel mai dramatic a fost accidentul produs pe șoseaua de centură a municipiului Rădăuți, în luna octombrie. Patru tineri au murit după ce mașina în care erau a fost scăpată de sub control într-o depășire și s-a zdrobit de un zid de beton. Viteza a jucat rolul decisiv în accident, la vremea tragediei vorbindu-se de faptul că mașina era testată pentru vânzare.
În mai 2021, la Poiana Stampei a avut loc un accident în care au murit trei tineri, toți ocupanții unei mașini. Accidentul s-a produs în urma pierderii controlului asupra mașinii Maserati într-o curbă deosebit de periculoasă, în care șoferul a intrat cu viteză excesivă. Se observă că și în acest al doilea caz a fost vorba de viteză excesivă. Așadar, șapte vieți pierdute în două accidente rutiere din cauza vitezei excesive și, dur, dar adevărat, a inconștienței.
Alți doi tineri au murit într-un accident de motocicletă pe drumul județean din Verești. Tânărul care conducea motocicleta nu avea permis de conducere și circula imprudent.
În foarte multe accidente au căzut victime pietoni, cei mai mulți din cauza circulației imprudente și a traversărilor neregulamentare.
În 2021 au fost și destul de multe accidente rutiere la trecerile de pietoni, produse așadar din vina șoferilor. Avem încă foarte puține treceri de pietoni semaforizate (pași se fac în acest sens, însă foarte lenți) în timp ce propunerile poliției rutiere privind supraînălțarea trecerilor au fost ignorate sau amânate până acum de autoritățile locale. Supraînălțarea trecerilor ar reduce semnificativ riscul de accidente deoarece șoferii reduc instinctiv viteza din timp. Modelul a fost deja implementat cu succes în orașe mari din România.
Acum câțiva ani aveam peste 100 de morți pe an
Cei 90 de morți în accidentele din acest an vin după ce în ultimii ani s-a înregistrat o scădere importantă a deceselor. Conducerea Serviciului Rutier Suceava spera să nu se mai depășească cifra de 80 de decedați (în anul 2020 au fost 79 de morți în accidente), însă din păcate nu s-a putut.
O analiză ceva mai adâncă în trecut arată însă că erau vremuri în care se înregistrau peste 100 de decese pe an.
Anii de vârf au fost 2009 – 108 decedaţi, dar şi 2016 şi 2017, cu 105, respectiv 104 persoane moarte în accidente rutiere.
Sunt vremuri la care sperăm că nu ne vom mai întoarce.