Gara Ițcani reprezintă una din petele negre ale orașului Suceava, iar clădirea monument istoric va mai rămâne încă multă vreme în aceeași stare ca și astăzi: dezolantă și semiabandonată. Demarate în urmă cu mai bine de cinci ani, lucrările au fost abandonate în 2019. Între timp, clădirea s-a degradat în continuare și totul arată de parcă această clădire nu are nici un stăpân. Din păcate, situația nu pare să aibă un orizont de rezolvare rezonabil. Reprezentanții Companiei Naționale de Căi Ferate ”CFR” au transmis un răspuns la solicitarea Monitorului de Suceava, iar perspectivele nu sunt deloc încurajatoare.
”În prezent, contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate al Stației CF Suceava Nord (Iţcani), derulat de SRCF Iași, este în curs de finalizare, valoarea costurilor estimate pentru realizarea lucrărilor de modernizare urmând a fi stabilită de varianta finală și aprobată a studiului, iar după identificarea sursei de finanțare, necesare implementării întregului program, și aprobarea indicatorilor tehnico-economici, prin hotărâre de guvern, vor demara etapele pentru lansarea procedurilor de achiziție a serviciilor de întocmire a proiectului tehnic, execuția lucrărilor și de consultanță/supraveghere lucrări”, au transmis cei de la Compania Națională de Căi Ferate ”CFR”.
Cu alte cuvinte, studiul de fezabilitate nu este finalizat, bani pentru lucrări ar fi din fonduri europene, dar nimeni nu știe când se va întâmpla minunea ca lucrările de reabilitare să fie reluate.
Practic, Gara Ițcani este inclusă, alături de alte 47 de stații de cale ferată din România, în programul „Modernizarea/reabilitarea a 47 stații de cale ferată din România – etapa elaborare Studiu de Fezabilitate”, iar în județul Suceava ar mai urma să fie reabilitate gările din Vatra Dornei Băi, Gura Humorului Oraș, Verești și Dolhasca.
Ce lucrări s-au realizat până în prezent
În răspunsul transmis către redacția ziarului nostru, reprezentanții Companiei Naționale de Căi Ferate ”CFR” mai arată că Stația CF Suceava Nord (Ițcani) a fost inclusă, până în anul 2019, în programele anuale de reparații curente, susținute financiar doar din surse proprii ale regionalei.
”Valoarea lucrărilor de reparații curente executate de SC CCF SA Câmpulung Moldovenesc la acest obiectiv este de 2,8 milioane lei și au inclus înlocuirea parțială a tâmplăriei exterioare, finisajul faţadei principale și parțial fața dinspre liniile CF, consolidarea parțială a pereţilor de rezistenţă ai clădirii, consolidarea fundațiilor la subsol, lucrări parțiale la peronul principal de demolare a betonului de la fundaţii, lucrări de săpătură la cotă şi turnare beton în fundaţia nouă, pe o lungime de 120 ml, precum și lucrări parțiale la rețeaua exterioară apă-canal/PSI.Precizăm faptul că, în cadrul proiectului de modernizare a stației CF Suceava Nord (monument istoric), finanțat din fonduri europene nerambursabile, se vor realiza toate lucrările rămase de executat la clădirea stației, inclusiv cele solicitate de Direcția Județeană pentru Cultură Suceava, dar și alte lucrări conexe suplimentare - peroane, spații adiacente, parcări, spații verzi etc.”, au transmis proprietarii acestei clădiri monument istoric.
Tot din același răspuns rezultă că lucrările de reparații executate, până în anul 2019, au fost monitorizate de către reprezentanții Direcției Județene pentru Cultură Suceava. ”Aceștia au dispus realizarea unor lucrări suplimentare de restaurare și hidrofobizare a unor elemente ale clădirii, lucrări care au impus alocarea unor resurse financiare suplimentare, de care SRCF Iași nu dispunea, singura soluție pentru continuarea lucrărilor la clădirea Stației CF Suceava Nord fiind cea de includere a acestui obiectiv monument istoric în alt program de finanțare”, au mai arătat reprezentanții CFR.
Gara a fost inaugurată acum un secol și jumătate
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Practic, s-au împlinit 150 de ani de la darea în folosință a acestui obiectiv, iar acest jubileu este înnegrit de starea în care se găsește clădirea. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. Pe lângă gara care funcționează în regim de avarie, aproape toate activitățile din apropiere au murit, iar peisajul este dezolant.