Camioanele cu marfă care intră în România prin Vama Siret formează cozi pe kilometri întregi de o perioadă de timp, situația fiind exasperantă atât pentru șoferi, cât și pentru cei care au comenzi de marfă.
Imagini surprinse zilele trecute arată că pe sensul de intrare în țară, dinspre Ucraina, coada este de peste 5 kilometri, chiar de 8 kilometri conform unor surse.
Explicația dată de oficialii de la Biroul Vamal Siret și de polițiștii de frontieră este că a crescut mult și brusc numărul de importuri de fructe și legume, pentru sărbătorile de iarnă.
Creșterea se înregistrează de la mijlocul lunii noiembrie, la Vama Siret ajungând inclusiv camioane din Turcia și Grecia.
Punctul de trecere de la Siret are trei artere de intrare, infrastructura fiind limitată așadar și uneori depășită de cererea de procesare.
Dincolo de aceste explicații tehnice, lucrurile nu sunt atât de simple.
Conform informațiilor noastre, sunt camioane care au deja aproape o săptămână de când sunt blocate în vamă. Practic, un transport de câteva sute de kilometri, care se face într-o zi, ajunge le destinație într-o săptămână, în cazul cel mai fericit, din cauza acestui blocaj.
În medie, timpul de control al unui tir este de o oră.
De menționat că sunt afectați și oameni de afaceri din Suceava care au nevoie de peleți pentru încălzire și materiale de construcții, și care au făcut comandă de marfă în Ucraina și Belarus. Asta după ce s-au trezit că furnizori din România le-au transmis că, deși trebuie să plătească în avans, marfa o vor primi în 45 de zile. Cum oamenii au nevoie de materiale înainte de sărbători, au fost nevoiți să caute alte soluții. S-au trezit însă acum cu altă ”belea”, cu mărfurile blocate în vamă.
Peste aceste întârzieri, o realitate este și că prețurile au explodat, atât la materiale de construcții, cât și la peleți din lemn. Creșterea este de 30%, chiar mai mult la anumite segmente. Practic, rezumând, marfa este mai scumpă, nu prea se mai găsește și ajunge greu la cel care o comandă. Rău din toate punctele de vedere așadar, norii negri fiind deja tot mai prezenți în afacerile locale, fie că vorbim de construcții, turism etc.
Oamenii de afaceri cer ca autoritățile județene să ia atitudine și să facă demersuri pentru ca timpii de așteptare din vamă să revină la valori decente. În opinia multora, deși în mod evident numărul de mașini de marfă care vin în vamă a crescut, controalele se fac mult prea lent și nu se fac eforturi pentru decongestionare.