CFR Călători nu are de gând, se pare, să renunțe la anularea perechii de trenuri IR 1837-1838 Iași-Timișoara Nord, tren care era programat inițial pentru anulare în luna august, dar, în urma mai multor solicitări și demersuri, făcute mai ales de la Suceava, a mai fost lăsat în circulație.
Planul șefilor de la București a rămas însă în picioare, și, conform surselor noastre, bine informate, acest tren nu mai apare în planul deja conturat at noului mers al trenurilor, care va intra în vigoare de la începutul lunii decembrie. Mai mult, trenul nu mai apare în sistem decât ceva mai mult de o săptămână. După data de 22 octombrie, trenul nu mai apare pe site-ul oficial cfrcalatori.ro, nu se mai vând bilete la el, deci este practic scos din circulație.
Asta în condițiile în care călătorii de pe rute gen Suceava-Iași, Iași-Vatra Dornei, Suceava-Cluj continuă să îl ceară insistent și să se intereseze de soarta acestui tren. Oamenii care ne-au scris și la redacție au arătat, cu argumente, că va fi pus pe butuci mai ales traficul pe distanțe mai scurte.
Anulare și atât. La distanțele mai scurte neacoperite nu pare a se gândi nimeni
Singurul raționament în anularea acestui tren pare a fi legat de faptul că cei din conducerea CFR Călători nu vor să mai aibă două trenuri de la Moldova spre Ardeal și Banat la interval de câteva ore. În momentul de față, este un tren care pleacă din Suceava spre Timișoara după ora 17.00 și cel care pleacă la 20.30, acesta din urmă fiind IR 1837-1837, trenul aflat pe lista neagră a CFR Călători. Oricum, cele două trenuri au parcurs diferit după Cluj-Napoca.
Marea problemă este că nimeni nu pare să se fi gândit la călătorii de pe distanțe mai scurte, care sunt majoritari. Practic, dacă acest tren se anulează, nu mai există tren InterRegio de la Suceava la Iași dimineața (decât unul foarte timpuriu, în jur de 5.30), iar de la Iași spre Suceava de asemenea nu mai există legătură de seară. Ultimul tren de la Iași spre Suceava ar urma să plece la 15.20. Pe ruta Iași - Câmpulung Moldovenesc-Vatra Dornei orele care rămân fără nici un tren sunt și mai multe.
Practic, cel puțin din punctul nostru de vedere, dacă nu se mai vrea menținerea acestui tren pe întreaga distanță, din rațiuni de costuri, ar fi obligatoriu ca distanțele mai scurte să fie acoperite de alte trenuri. Nu există la acest moment nici o informație despre o eventuală limitare a acestui tren ori de schimbarea traseului, ci doar de anulare.
De la nivel de conducere a Regionalei CFR Iași nu am reușit să aflăm nimic, în ciuda insistențelor noastre de a da de cineva din conducere.
„Surpriza” Regio Călători
O informație nouă este că cea mai importantă companie privată de transport călători pe calea ferată, Regio Călători, are în plan ca din luna decembrie să pună în circulație trenuri de la Iași la Suceava și retur. Este foarte probabil ca orele vizate să fie chiar cele rămase neacoperite dacă nu se va întâmpla vreo „minune” privind anularea trenului IR 1837-1838.
Regio Călători ar urma să circule pe trasa Vaslui-Iași-Suceava și retur. Oricum ar fi, vestea că un operator privat mare este interesat și de Suceava este foarte bună.
Ruta Suceava-Iași este una avantajoasă ca transport feroviar, având în vedere timpii buni de parcurs, puțin sub două ore în cazul trenurilor cu mai puține opriri – respectiv garniturile IR.
CFR Călători nu a reușit în ultimii ani să acopere prea bine acest traseu, fiind multe intervale orare în care nu asigură trenuri directe. Prin venirea foarte probabilă a Regio Călători pe această rută, există șanse ca opțiunile de călătorie de la Suceava la Iași și retur să fie mai generoase.
Așa cum se întâmplă pe alte rute, trenurile private nu ar trebui decât să fie opțiuni în plus peste cele ale CFR Călători. Anularea unui tren cu o tradiție de zeci de ani, despre care nimeni nu poate afirma că circulă gol, cel puțin pe partea Moldovei, este doar încă o pată neagră pe imaginea companiei de transport feroviar de stat.