Deputații AUR de Suceava, Dorel Acatrinei și Florin Pușcașu, consideră că impozitarea diurnelor reprezintă falimentul întreprinzătorului român pe piața europeană a serviciilor de transport și construcții. Cei doi parlamentari i-au transmis o interpelare premierului Florin Cîțu, în care îi arată acestuia că întreprinzătorul român este dezavantajat pe piața europeană a serviciilor de transport internațional atât de Pachetele de Mobilitate 1 și 2 adoptate recent de organismele Uniunii Europene, cât și de lipsa facilităților Spațiului Schengen pentru România, care întârzie nejustificat să se concretizeze, dar și de impozitarea diurnelor lucrătorilor detașați să presteze această muncă în spațiul UE.
„Situația a mai fost în atenția Guvernului României, în anul 2014, când s-a pus problemamenținerii pe piața europeană a firmelor ce își desfășoară activitatea în domeniul transportului internațional, dar și din sectorul construcțiilor și s-a finalizat printr-o amnistie fiscală urmată de o modificare legislativă care a reglementat neimpozitarea diurnelor”, se arată în interpelare. Cei doi deputați au mai precizat că în momentul de față România este în aceeași situație ca în anul 2014, existând numeroase discuții între reprezentanții transportatorilor, constructorilor și ai celorlalte firme care deleagă muncitori în spațiul UE și autoritățile statului.Acatrinei și Pușcașu consideră că în următorii doi ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor acestora. În același timp deputații AUR de Suceava spun că în aria largă a serviciilor, transportul rutier de mărfuri nu are concurent, înregistrând în primele cinci luni ale anului 2020 exporturi de 2,2 miliarde euro și importuri de 0,56 milioane euro, rezultând un sold pozitiv de 1,7 miliarde euro.
Cei doi au susțin că în prezent, autoritățile statului au dezinformat organismele profesionale ale transportatorilor și constructorilor prin recalificarea diurnei ca venit salarial, ceea ce este o situație unică în Uniunea Europeană și împotriva unei conduite normale a reprezentanților statului.
Dorel Acatrinei și Florin Pușcașu susțin că reîncadrarea diurnei ca venit salarial și taxarea retroactivă vor închide firmele de transport rutier. În aceste condiții, cei doi i-au solicitat premierului să verifice dacă există vreun caz în care firmele sancționate au plătit și au continuat activitatea.
În final, deputații AUR de Suceava îl întreabă pe premier dacă autorităţile române au atacat Directiva Europeană la Curtea Europeană de Justiţie pentru apărarea intereselor întreprinzătorilor români, și când va rezolva problema industriei de transport și care sunt soluțiile pe care le are pentru a menține competitive firmele românești și pentru ca diurnele salariaților detașați în străinătate să nu fie impozitate.