Un accident rutier produs în dimineața zilei de ieri pe DN 17, la Poiana Stampei, soldat inițial cu cinci răniți, s-a terminat din păcate tragic pentru un bărbat în vârstă de 56 de ani. Un microbuz în care erau cinci cetățeni din Republica Moldova a fost scăpat de sub control într-o curbă deosebit de periculoasă, la intrarea în Poiana Stampei dinspre Bistrița. Autoutilitara era în mod normal una de marfă, dar avea montate și șase scaune.
Cei cinci ocupanți ai microbuzului au fost găsiți de echipajele medicale conștienți și cooperanți. Inclusiv bărbatul în vârstă de 56 de ani a comunicat și și-a dat datele. La spital, la UPU Bistrița, la câteva ore de la accident, bărbatul în vârstă de 56 de ani, din Republica Moldova, a intrat însă în șoc hemoragic și a decedat.
Curbă periculoasă, carosabil umed, poate și oboseală la volan
Din cercetările poliției cu privire la accident rezultă că în jurul orei 5.10 dimineață, șoferului Mercedesului Benz, un bărbat în vârstă de 35 de ani, din Republica Moldova, care circula pe sensul de la Bistrița spre Suceava, ajuns într-o curbă deosebit de periculoasă la dreapta, la intrarea în Poiana Stampei, pe carosabil umed, a pierdut controlul asupra direcției. Autoutilitara a intrat pe contrasens, unde a lovit vehiculul greu Scania, condus regulamentar de un șofer în vârstă de 36 de ani, din Brăila.
Toți cei cinci ocupanți ai microbuzului au fost transportați cu ambulanțele la spital, cei în stare mai gravă la Bistrița, cei cu leziuni ușoare la Vatra Dornei.
Ambii conducători auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ, și li s-au recoltat ulterior și probe biologice pentru stabilirea alcoolemiei în sânge.
Cercetările sunt continuate de către polițiștii Compartimentului Rutier Vatra Dornei.
Pe lângă drumul periculos și viteza neadaptată este posibil ca în producerea accidentului să fi contat și oboseala. Cetățenii moldoveni erau în tranzit, iar ora producerii accidentului este foarte periculoasă după o noapte de condus.
Un strat de uzură turnat acum trei ani și-a arătat o perioadă eficiența
Principala cauză a accidentului este viteza neadaptată la curba periculoasă, în condiții de carosabil umed, însă atrage atenția că de aproximativ o lună de zile pe DN 17, sectorul Poiana Stampei-Măgura, au loc la interval de câteva zile accidente (unele doar cu pagube materiale, dar tot accidente), pe fondul pierderii controlului în curbe. În aceste accidente recente au fost implicate atât autoturisme, cât și mașini de tonaj ridicat. Șoferi cu experiență le-au relatat polițiștilor că au simțit drumul „sanie” în curbă și nu au mai putut redresa vehiculele. Sigur, viteza trebuie să fie redusă cât mai mult în curbele periculoase, însă în astfel de zone și drumul trebuie să aibă un grad de rugozitate corespunzător.
Polițiștii încep să creadă că se repetă problema de acum câțiva ani, legată de scăderea aderenței pe acest drum, mai ales în condiții de carosabil ud. Iar carosabil umed va tot fi de acum încolo în această toamnă.
Atrage atenția și că în accidente sunt implicați aproape unanim șoferi aflați în tranzit, care nu cunosc bine drumul și zona.
Acum trei ani, în 2018, Compania de Drumuri Naționale a aprobat și pus în aplicare turnarea unui strat suplimentar de uzură, pe 33 de kilometri, zona Mestecăniș, dar și zona Poiana Stampei spre Pasul Tihuța, pentru a crește gradul de rugozitate al drumului. Această investiție a venit după ce s-a realizat și o expertiză care să stabilească calitatea drumului. S-a mers pe ideea că un strat de uzură suplimentar ar fi cel puțin o măsură de precauție în plus.
Acest strat suplimentar s-a simțit imediat în numărul de accidente, care a scăzut spre zero o bună perioadă de timp. Se bănuiește că în cei trei ani scurși, stratul de uzură turnat în 2018 și-a pierdut din eficiență.
Poliţiştii rutieri de la Vatra Dornei au sesizat încă din 2013 că o parte dintre accidentele care au avut loc pe Mestecăniş şi la limita dintre judeţul Suceava şi Bistriţa-Năsăud ar putea fi favorizate şi de aderenţa scăzută de pe carosabil. Problemele se făceau simţite și atunci mai ales pe timp de ploaie, când şoferi care nu adaptau viteza la condiţiile de drum îşi scăpau maşinile de sub control.