Cadre didactice de la Colegiul de Industrie Alimentară Suceava au participat, în perioada 19-23 iulie 2021, la un curs de educație și formare europeană în Cehia (Praga), alături de alți profesori din Grecia și Slovacia. Este vorba de profesorii Ana Vesa, Petruța Tompea și Ștefan Bahan, toți membri ai catedrei dediscipline socio-umane,care au participat la cursul „Game based-learning and gamification” organizat la Praga, furnizor de formare fiind organizația ITC International.
Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava derulează, în perioada 2019-2022, proiectul „Educație și Formare Europeană pentru Calitate, Tehnici Inovative și Valorizare” (EFECTIV), finanțat în cadrul acțiunii KA1 Erasmus Plus - proiecte de mobilitate în domeniul educației școlare. Scopul acestui proiect este formarea europeană a cadrelor didactice ce ține cont de nevoile identificate la nivelul școlii și de planul european de dezvoltare.
Participanții la curs ne-au spus că cerințele educaționale în contextul pandemiei au adus modificări importante în ceea ce privește desfășurarea orelor cu elevii, solicitând și din partea profesorilor un efort suplimentar de a cunoaște noile platforme educaționale, de a utiliza telefonul mobil, jocurile video, codurile QR ca suport pentru lecție, de a găsi noi resurse: Wordwall, Gamilab, Learning Apps, Powtoon etc. Ca urmare, participarea la acest curs s-a dovedit a fi o reală oportunitate pentru ei.
Educație prin joc
Prof. Petruța Tompea ne-a explicat că jocul asigură formarea unor achiziţii importante pentru dezvoltarea ulterioară a copilului, dând specificitate personalităţii, angajând copilul cu resursele sale, stimulându-i dezvoltarea precum şi efortul său de perfecţionare, ceea ce îl face foarte util în activitatea didactică desfășurată în școală. „Acționând cu plăcere în cadrul jocului, copiii acceptă mai ușor sarcina de învățare, mai ales dacă mediul din care vin este unul stresant, așa cum se întâmplă în cazul multora dintre elevii noștri. Ca urmare a formulării cerințelor de la nivelul școlii, apar numeroase schimbări la nivelul dimensiunilor de personalitate, în sensul orientării trebuinţelor, intereselor, preferinţelor şi aptitudinilor elevilor în direcția atingerii unor performanțe superioare. În perioada liceului, în dezvoltarea copilului, o importanță deosebită o au doi factori specifici: volumul mare de cunoștințe și extinderea relațiilor sociale. Jocul este soluția pentru o bună adaptare a elevilor la acești doi factori care le influențează viața”, a completat prof. Petruța Tompea.
Am mai aflat de la cadrele didactice implicate în acest proiect că o categorie de jocuri sunt subordonate activităţilor şcolare şi prin ele se pun în evidenţă abilităţi intelectuale deosebite ale elevilor, creativitatea, capacitatea de a lucra în grup și de a lua decizii.
„Cursul de formare ales a contribuit la atingerea țintelor strategice instituționale, deoarece a dezvoltat acele competențe cheie care cresc calitatea actului didactic prin accentul pe competența digitală, competențe sociale, comunicarea în limbi străine, precum și capacitatea de a învăța la orice vârstă. Calitatea actului de învățare va fi îmbunătățită prin implementarea metodelor interactive, inovatoare învățate la curs, care să completeze cu succes metodele tradiționale”, a mai spus prof. Petruța Tompea.