Compania CFR Călători a dispus anularea a 29 de trenuri de călători din rețeaua din România iar Suceava, mai ales pe relația Suceava-Vatra Dornei, este printre cele mai văduvite. Sub un anunț pompos, cu termeni gen eficientizarea resurselor, compania a anunțat sec și foarte târziu, practic de pe o zi pe alta, că anulează toate trenurile de pe relația Suceava-Ilva Mică, chiar de astăzi. Aceste trenuri circulau în regim Regio (fostul personal) și deserveau toate stațiile de pe distanța Suceava-Vatra Dornei și mai departe, până la limita cu Bistrița-Năsăud și apoi până la Ilva Mică.
Trenuri anulate la ore la care nu există alternative
Oameni care foloseau acest tren dimineață, pentru navetă, care plecau la ora 16.00 de la Suceava spre Câmpulung sau Vatra Dornei la un preț scăzut, de tren Regio, elevii care îl foloseau frecvent la navetă dinspre Frasin, Vama spre Câmpulung Moldovenesc și retur, numeroși angajați CFR care circulau zilnic spre stațiile unde lucrează, toți au fost lăsați să se descurce cum pot și să treacă, inevitabil, spre transportul auto.
Se taie și din „foamea” Iași-Timișoara Nord
Pentru ca bătaia de joc să fie dusă mai departe, pe lista trenurilor ce se vor anula din august este și perechea 1837-1838 Iași-Timișoara Nord și retur, care de asemenea deservea și traficul de pe distanța Suceava-Gura Humorului-Câmpulung Moldovenesc-Vatra Dornei și retur. Practic, se va ajunge în situația absolut de neimaginat până acum, ca oamenii de la Vatra Dornei să nu aibă deloc tren spre Suceava dimineață, primul fiind abia în jur de ora 13.30. Asta dacă nu cumva s-ar încumeta să ia spre Suceava trenul de la ora 2.42, care vine de la Timișoara. Va fi astfel afectat și traficul de la Suceava spre Iași, tot cel de dimineață.
Se anulează trenuri cu tradiție de zeci de ani. Nici în carantină nu a fost atât de rău
Atât Suceava-Ilva Mică cât și ”foamea” Iași-Timișoara Nord sunt trenuri care circulau la aceleași ore de zeci de ani. Nimeni nu și-a imaginat vreodată că aceste trenuri pot fi anulate în bloc.
Angajații de la CFR spun că nici măcar când Suceava era în carantină nu au fost atât de multe anulări de trenuri. De exemplu, în plină carantină, trenul personal care ajungea la Suceava la 11.00 și pleca la 16.00 spre Vatra Dornei și Ilva Mică, a circulat.
Mai ușor să tai decât să iei măsuri pentru a îmbunătăți gradul de ocupare
La cum arată acum mersul de tren de la Suceava spre Ardeal, cel puțin pe distanțele scurte, se poate spune că CFR Călători a renunțat la călători. Statisticile arată că atunci când ai multe trenuri ai și călători, pe când dacă reduci trenurile călătorii dispar aproape în totalitate, pentru că nu au un orar decent de circulație.
Pentru a fi corecți până la capăt și a spune lucrurilor pe nume, cel puțin o parte din aceste trenuri Suceava-Ilva Mică aveau încasări scăzute și costuri mari. Asta din cauza managementului prost, a timpilor prea lungi de mers dar și pentru că nu toți călătorii aveau bilete, și asta din cauza „nașilor”, care au preferat să adune bani de un pachet de țigări pentru călătorii pe distanțe scurte.
Poate că aceste trenuri de la Suceava la Ilva Mică ar fi trebuit ajustate cumva, poate cu parcursul scurtat, însă fără îndoială să omori aproape complet călătoria pe calea ferată de la Vatra Dornei spre Suceava și retur este o bătaie de joc.
Alte trenuri anulate, cu impact direct asupra călătorilor din Suceava
Despre trenul IR 1837/1838 Iași-Timișoara Nord, acesta avea în mod cert călători, însă a fost anulat pe raționamentul prost că este suficient unul, cel care pleacă mai devreme din Suceava (IR 1765/1766). Practic, dacă această anulare rămâne în picioare, de la Suceava spre Banat vor mai fi doar două trenuri pe zi, iar spre Cluj-Napoca trei. Unii pesimiști dar realiști ar putea spune că se poate și mai rău... și e posibil să aibă mare dreptate.
Pe lista trenurilor anulate se mai regăsește și o pereche Suceava-Pașcani și retur (Regio 5501/5510), care deservea navetiști, pe o rută unde sunt multe abonamente. Pe această rută, e drept, sunt foarte multe trenuri, însă și această anulare afectează destui călători.
”În contextul cererii mai reduse de trafic la anumite ore și pe anumite relații de călătorie din această perioadă, în vederea utilizării eficiente a resurselor, următoarele trenuri de călători vor avea temporar circulația suspendată...”, așa sună anunțul de pe site-ul CFR Călători.
Tradus altfel, asta înseamnă că se renunță la trenuri de prin Bucovina și alte părți, pentru a fi suplimentate și mai multe rute din jurul Bucureștiului, unde sunt trenuri aproape din oră în oră. Nimeni nu este absurd, evident că cererea este mult mai mare de la București la Brașov ori din Capitală spre Litoral, însă nici nu este corect ca o altă rută, și ea turistică, să fie în mare parte abandonată.
Pe lista afișată în Gara Suceava scrie clar de trenuri anulate, fără explicații, fără alte trenuri în loc, ori un termen de când s-ar putea reveni la acele garnituri.