Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava derulează, în perioada 2019 – 2022, proiectul „Educație și Formare Europeană pentru Calitate, Tehnici Inovative și Valorizare” (EFECTIV), finanțat în cadrul acțiunii KA1 Erasmus Plus - proiecte de mobilitate în domeniul educației școlare. Scopul proiectului EFECTIV este formarea europeană a cadrelor didactice și a personalului de conducere, în concordanță cu nevoile identificate la nivelul școlii și cu Planul European de Dezvoltare.
În acest context, în perioada 5 - 9 iulie 2021, trei cadre didactice de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, Costel Dumitru, profesor de fizică, Roxana Delia Chitială, profesor de biologie, și Valerica Ignătescu, profesor de chimie, au participat la cursul ,,Innovative Approaches to Teaching” organizat la Praga, Cehia. Alături de suceveni, au participat și invitați din Grecia, Spania, Cipru, Slovenia, Estonia.
O nouă abordare
Din ce ne-au spus reprezentanții Colegiului de Industrie Alimentară Suceava reiese că acest curs, „Innovative Approaches to Teaching”, a fost un ghid practic care și-a propus creșterea calității și eficienței procesului educativ prin aplicarea de metode ca învățarea bazată pe proiect, învățarea bazată pe întrebări, învățarea bazată pe sarcini de lucru; a prezentat modul de planificare, implementare și evaluare a unui proiect, instrumente TIC pentru stimularea creativității și a gândirii critice a elevilor, modul de adaptare a materialelor de învățare pentru realizarea instruirii diferențiate.
Conform informațiilor predate la curs, abordarea elevilor trebuie să se realizeze pornind de la inteligențele lor dominante pentru că noile generații de elevi, așa-numitele „Y” și „Z” sau „Mileniali”, sunt alcătuite din copii care au un potențial cognitiv enorm, o mare deschidere spre a învăța și înțelege lumea, un bagaj de informații, cunoștințe și abilități de comunicare, relaționare și introspecție net superioare părinților lor. Ei sunt mult mai înclinați spre a-și exprima emoțiile și sentimentele, însă au un alt ritm și alte nevoi, la care școala puțin reușește să se adapteze ca să le satisfacă și din cauza programelor școlare foarte încărcate, programe care nu sunt adaptate specializărilor (în principal liceele tehnologice).
Folosirea teoriei inteligențelor multiple
Prof. Valerica Ignătescu ne-a spus: „Cursul ne-a arătat că realizarea predării prin folosirea teoriei inteligențelor multiple s-ar putea dovedi un aliat prețios în munca la clasă cu aceste noi generații, deoarece în primul rând valorizarea inteligențelor dominante ale fiecărui elev conduce la creșterea stimei de sine și a interesului pentru școală, conținuturi care până atunci erau inaccesibile, căpătând deodată sens și devenind abordabile atunci când sunt prezentate de profesor în maniere diferite, folosind <porți de intrare> adecvate înțelegerii fiecărui elev”. Învățarea într-un mediu intercultural, alături de profesori din alte țări, a fost pentru cadrele didactice sucevene o experiență unică, un bun prilej de a cunoaște profesori noi, de a schimba opinii, de a face cunoscut sistemul de învățământ din România, de a lega prietenii.