Cei 32 de elevi ai clasei a IV-a B de la Şcoala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Fălticeni participă, din anul 2020, la proiectul „Weaving web of stories” (Ţesând pânza poveştilor), finanţat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+.
Proiectul îşi propune un dublu scop, îmbunătăţirea competenţelor de lectură şi compunere şi, implicit, stima de sine şi performanţele şcolare ale elevilor şi utilizarea acestei oportunităţi de dezvoltare pentru a insufla calităţi pozitive elevilor implicaţi în proiect. Proiectul promovează o cultură a atitudinilor pozitive şi incluzive prin dezvoltarea şi îmbunătăţirea competenţelor de literaţie atât de necesare elevilor din învăţământul primar, având ca parteneri europeni instituţii educaţionale din Regatul Unit, Bulgaria, Grecia, Finlanda, Lituania şi Spania.
Profesoara Alexandrina Trişi, în calitate de coordonator al activităţilor privind implementarea proiectului „Weaving web of stories” în cadrul Şcolii Gimnaziale „Al. I. Cuza”, şi-a asumat obligaţia ca pe durata celor doi ani în care se derulează proiectul să implice elevii pe care îi îndrumă în toate activităţile ce presupun schimburi de bune practici alături de partenerii de proiect şi promovarea, dar şi utilizarea produselor proiectului. Astfel, până acum, s-au desfăşurat activităţi specifice creării materialelor pentru proiectul de literaţie, urmând ca eforturile depuse să se concretizeze într-o strategie pentru crearea unei culturi a lecturii permanente în şcoli şi, ulterior, în dezvoltarea pachetului de resurse de instruire şi învăţare Weaving Webs of Stories.
Pandemia a schimbat modul de derulare a proiectului
Prof. Alexandrin Trişi, coordonatoarea proiectului la nivelul Şcolii Gimnaziale „Al. I. Cuza”, a declarat: „La început proiectul a fost gândit a se desfăşura în alt mod, însă inconvenienţele globale cauzate de pandemie au necesitat restructurări multilaterale în desfăşurarea proiectului – incluzând transferul activităţilor în mediul online. Acest fapt nu a constituit un impediment în realizarea finalităţilor propuse, dimpotrivă, a facilitat întâlnirea cu partenerii noştri europeni.
Consider că activităţile din cadrul proiectului s-au dovedit a fi pline de valenţe educative şi un real sprijin pentru elevi în dezvoltarea competenţelor de comunicare în limba maternă, dar şi în limba engleză, de asemenea au constituit un imbold pentru dezvoltarea creativităţii şi laturii artistice a personalităţii micilor mei şcolari. Nu pot decât să mulţumesc iniţiatorilor acestui proiect – Şcoala EuroEd Iaşi, pentru că ne-au implicat în calitate de parteneri în acest fructuos schimb de bune practici în domeniul educaţional”.
Poveşti ilustrate cu propriile desene, benzi desenate, lucrări artistice şi creaţii multimedia
Chiar dacă au învăţat online sau au fost prezenţi la şcoală, elevii clasei a III-a – acum terminând clasa a IV-a, îndrumaţi de prof. Alexandrina Trişi, au participat în ultimul an, aproape în fiecare săptămână, la întâlnirile în cadrul proiectului cu membrii echipei de implementare, dar şi cu alţi parteneri sau invitaţi de peste hotare.
Activităţile s-au axat pe lectura şi analiza textului unor povestiri, însoţite de activităţi interactive ce promovează atitudini pozitive şi incluzive, finalizându-se cu realizarea unor creaţii proprii constând în povestiri şi poveşti ilustrate cu propriile desene, benzi desenate, diverse lucrări artistice sau creaţii multimedia – cărţi utilizând aplicaţia Story Jumper, toate acestea urmând a fi publicate într-o carte în format PDF pe site-ul proiectului.
În urma activităţilor desfăşurate timp de un an cu cei 32 de elevi ai echipei de proiect care au lucrat efectiv cu aceştia la fiecare întâlnire, au transmis şi feedback-ul lor.
Cristian Timofticiuc: „Nu am bănuit nici o clipă, la începutul interacţiunilor săptămânale cu aceşti copii minunaţi, cât de multe voi reuşi să învăţ de la ei. Ideea proiectului se axează pe dezvoltarea competenţelor de literaţie şi a valorilor pozitive, dar pot spune că, în egală măsură, am reuşit şi noi să învăţăm de la ei. Ca profesor, vii cu un plan la lecţie (sau întâlnirile online, care predomină în ultima vreme). Ştii ce trebuie să transmiţi, să soliciţi şi să exersezi. Asta, până ai o surpriză – sau surprize – şi descoperi că elevii sunt, de fapt, parteneri de discuţii, iar transmiterea de idei devine schimb de idei. Exemplele de creativitate şi raţionamentele impecabile făceau, de multe ori, să pierd noţiunea timpului şi să realizez, la sfârşitul întâlnirii, că din subiectul iniţial de discuţii s-au dezvoltat alte câteva, la fel de interesante şi complexe, şi că timpul nostru scurt din fiecare săptămână nu este niciodată suficient.”
Lectură îmbogăţită cu activităţi interactive
Elevii au avut foarte mult de învăţat în urma acestor întâlniri de proiect, iar alături de „Teacher Cristy şi Teacher Elza” (cum le plăcea copiilor să-i numească pe aceşti profesori deosebiţi) au evoluat şi au realizat împreună lucruri frumoase.
Elza Gheorghiu - Trainer: „Programul nostru se desfăşoară online şi constă din lectura îmbogăţită cu activităţi interactive a unor povestiri ce promovează atitudini pozitive şi inclusive. Activităţile propuse antrenează copiii în discuţii legate de realitatea şcolară şi încurajează exprimarea părerilor proprii. Sunt copii isteţi, cu deprinderi foarte bune de muncă şi interacţionare online – deschişi, entuziaşti, curioşi şi dornici să înveţe! Valorifică timpul la maxim şi nu se plictisesc niciodată pentru că îşi pun întrebări pentru care caută răspunsuri, şi e o plăcere să-i antrenezi în discuţii. Au ce să spună şi ştiu cum să-şi argumenteze ideile pentru că au citit mult şi au exerciţiul comunicării. Nu trebuie uitat că ştiu şi cum să poarte o discuţie în mod civilizat, fără a se întrerupe unii pe alţii, aşteptându-şi rândul şi vorbind cât trebuie evitând astfel să monopolizeze conversaţia!”
Elevul Ilieş Luca-Lorimer opinează despre această experienţă: „Acesta este un proiect foarte interesant pentru pasionaţii de lectură, aşa cum sunt majoritatea colegilor mei. La fiecare întâlnire ne adunăm cu toţii alături de doamna noastră învăţătoare şi uneori discutăm şi în limba engleză. Punem mereu întrebări şi realizăm şi noi poveşti frumoase pe care le citim la următoarele întâlniri. Mă bucur că particip la acest proiect.”