Trei cadre didactice de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava, Dorina Cocari, Ecaterina Conache, Marinela Adriana Sveduneac, au fost recent în Polonia, la Şcoala Specială din Leżajsk, pentru cea de-a şasea mobilitate Erasmus+din cadrul proiectului„Collaboration to Have Abilities as New Goals of Education” (CHANGE).Mobilitatea s-a adresat cadrelor didactice care timp de cinci zile au participat fizic (echipele din România, Italia şi Polonia) şi online (echipele din Grecia, Turcia şi Lituania) la activităţi diverse menite să sprijine dezvoltarea elevilor cu cerințe educaționale speciale
(CES) la orice nivel posibil.
„Prima zi a debutat într-o atmosferă caldă și primitoare la grădinița specială recent renovată din Lezajsk, unde am fost întâmpinaţi de primarul localităţii, directorul unităţii - Tomasz Chrząstek, coordonatorul de proiect – Monika Pęcak,câteva cadre didactice şi copii îmbrăcaţi festiv, în costume populare tradiţionale”, după cum a spus prof. coordonator Dorina Cocari, CSEI Suceava.
Ateliere de terapie manuală
În cea de a doua zi, cadrele didactice sucevene au participat la două ateliere de terapie manuală (hand therapy), folosită drept instrument pentru susținerea dezvoltării corecte a abilităților manuale și grafomotorii ale copiilor și adolescenților.„Dacă copiii nu își antrenează mâna la o vârstă adecvată, atunci când trebuie să scrie, vor fi cel mai adesea obosiți, se vor descuraja repede, vor experimenta eşecul şcolar. Este, de fapt, începutul unui ciclu vicios: lipsa de dorință de a învăța, evitarea școlii, evitarea eșecului”, explică profesorii care lucrează cu copii cu CES.
Joc senzorial
Ziua a treia i-a introdus pe specialiștii suceveni în lumea copiilor cu autism prin practicarea jocului senzorial. Au asistat la o activitate demonstrativă menită a sprijini dezvoltarea abilităților intra și interpersonale ale elevilor, printr-o pregătire adecvată a spațiului de lucru și o abordare de coaching a întregului proces. Materialele senzoriale din timpul terapiilor se bazează exclusiv pe utilizarea produselor alimentare 100% sigure (amidon de cartofi, colorant de patiserie, apă, esenţe diferite pentru prăjituri, seminţe, boabe de fasole, stafide, etc.). Copiii au interacţionat cu deosebită plăcere, lumea culorilor, a mirosurilor şi a texturilor pipăite menţinându-le atenţia asupra sarcinilor de lucru. Produsele finale au încântat ochii participanţilor, activitatea în sine fiind un prilej de bucurie şi învăţare activă. De o activitate asemănătoare au avut parte şi cadrele didactice. Acestea au experimentat, asemenea copiilor, joaca cu aluatul/pasta modelatoare.
Art-terapie şi karate. Hipoterapie
Ziua a patra a mobilităţii le-a oferit profesorilor suceveni lecţii interactive de art-terapie şi karate. De asemenea, li s-a prezentat terapia biofeedback, o tehnică modernă de tratament prin care elevul cu CES învață să-și recapete controlul asupra funcțiilor fiziologice, dobândind simultan un rol activ în conștientizarea acestora şi restabilirea sănătăţii proprii. „Ca o chintesenţă a activităţilor, mobilitatea din Polonia ne-a oferit o gamă largă de terapii aplicate în Şcoala Specială din Leżajsk. Deşi cunoscute şi aplicate în multe alte şcoli speciale, prezentarea lor a actualizat tehnici diferite de abordare, a generat culoar pentru discuţiile libere, analize şi comparaţii”, a concluzionat prof. coord. Dorina Cocari,CSEI Suceava.