Una dintre principalele restricții impuse până acum, din cauza pandemiei - organizarea de nunți, botezuri și alte evenimente festive - este ridicată începând de marți, 1 iunie. Dacă unii s-au grăbit și au dat startul petrecerilor chiar de săptămâna trecută, cu nunți de sute de persoane, au făcut-o pe riscul lor și în zone mai ferite…
Legal, de la 1 iunie, desfășurarea evenimentelor private - nunţi, botezuri, parastase etc. - este permisă cu 50 de persoane în spaţii închise şi 70 de persoane în spaţii deschise, dar numărul poate fi mai mare, chiar la capacitate maximă, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva COVID-19, cu ambele doze (sau cu doza unică, în cazul vaccinului Johnson& Johnson).
Concret, decizia CNSU, aprobată de Guvern, prevede:
(1) ca organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, parastase etc.) să fie permisă începând cu data de 01.06.2021, cu participarea a maxim 70 de persoane în spații deschise, sau cu participarea a maxim 50 de persoane în spații închise, dacă incidența cumulată la 14 zile a cazurilor din județ/localitate este mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori și sunt respectate măsurile de protecție sanitară. La stabilirea numărului maxim de persoane, nu sunt incluși copiii cu vârsta mai mică de 16 ani.
(2) În condițiile stabilite la alin. (1) organizatorul poate decide organizarea și desfășurarea evenimentului cu un număr mai mare de participanți dacă toți participanții fac dovada vaccinării împotriva SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare și este asigurată o suprafață de minim 4 mp/persoană.
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a explicat că este obligația organizatorilor să se asigure că toți participanții sunt vaccinați.
Drept urmare, în perioada următoare, cei care au astfel de evenimente se pot aștepta la controale din partea autorităţilor, prin sondaj, pentru a se verifica dacă participanţii sunt vaccinaţi (aceștia trebuie să aibă adeverință de vaccinare - în format pe hârtie sau electronic, pe telefon).
“Avem nunți programate și reprogramate chiar și de 4-5 ani…”
Vestea că pot găzdui din nou evenimente private cu un număr mai mare de persoane este primită cu bucurie și reticență în același timp de către cei care activează în domeniul HORECA, puternic afectat de pandemie.
“Pentru mai-august 2020 aveam nunți programate din 2017 şi 2018, le-am reprogramat pe toamnă, apoi pentru mai 2021 și tot așa, încât sunt miri care așteaptă de 4-5 ani să aibă acest mare eveniment din viața lor. Anul acesta, mulți nu au mai acceptat reprogramările, au cerut să facă nunta indiferent de condiții, numai să aibă loc, că s-au săturat de așteptare și de presiune... La unii s-a anulat evenimentul pentru că acele cupluri s-au dezbinat între timp”, a relatat unul dintre principalii proprietari de săli de evenimente din Suceava.
“Noi suntem pregătiţi, dar legea așa cum este făcută generează situații complicate. Să faci o nuntă cu 50 de persoane este extrem de costisitor și neprofitabil, iar să o faci cu verificarea actelor de vaccinare ale nuntașilor, la intrare, stârnește alte probleme... Avem un an și două luni de când suntem carne de tun. Am pătimit de ajuns, sperăm ca de acum să ne lase să respirăm o perioadă”, a adăugat acesta, temerile sale fiind ca eventuale “scăpări” ale organizatorilor în privința actelor invitaților să nu se “spargă” tot în capul proprietarilor sălilor de evenimente, cum s-a întâmplat până acum, prin aplicarea a numeroase amenzi.
Pandemia a schimbat nu doar modul în care se organizează nunțile, numărul de persoane participante, ba chiar și zilele în care au loc astfel de evenimente.
Din cauza cererii foarte mari și a numărului limitat de zile în care pot avea loc, nunțile nu se mai fac doar sâmbătă (varianta preferată de majoritatea) sau duminică, multe având loc acum în zilele de joi sau vineri, pentru că atunci se mai găseau săli disponibile.