Un șofer care a accidentat mortal o femeie în vârstă de 71 de ani, după ce aceasta s-a angajat neregulamentar în traversare, trimis în judecată pentru ucidere din culpă, din cauza vitezei cu care circula în localitate, a fost condamnat de magistrații de la Judecătoria Suceava la o pedeapsă de 2 ani de închisoare, suspendată condiționat pe un termen de încercare de 3 ani de zile. Inculpatul are impuse mai multe obligații și restricții, printre care și obligația de a presta 100 de zile de muncă în folosul comunității. Instanța a mai dispus ca inculpatul că aibă interdicție de a conduce autovehicule timp de doi ani, cu precizarea că sentința Judecătoriei Suceava poate fi atacată cu apel.
Cazul pe care îl relatăm mai jos ar trebui să fie o lecție de luat în seamă de către șoferii care circulă în mod obișnuit cu cel puțin 70-80 de kilometri la oră în localitate, apreciind că această viteză este una ”sigură”.
Expertiza de specialitate a indicat că șoferul avea 83 de kilometri la oră în momentul în care a observat victima, la aproximativ 50 de metri de el, însă, deși a frânat, nu a mai putut evita tragedia. Procurorii au stabilit că viteza a fost o cauză favorizantă a accidentului, astfel că șoferul a fost trimis în judecată pentru ucidere din culpă.
Cum s-a produs accidentul cu final tragic
Accidentul s-a petrecut pe 10 septembrie 2018, pe DN 29, care leagă Suceava de Botoșani, la Plopeni - Salcea, în apropiere de intersecția cu drumul spre aeroport. Din start trebuie spus că DN 29 este în general un drum foarte circulat, unde traversarea de către pietoni în deplină siguranță este dificilă.
Din primele cercetări ale polițiștilor rutieri a rezultat că femeia care a decedat, Didina S., din Plopeni, s-a angajat în traversare fără a se asigura, moment în care a fost acroșată de o autoutilitară Ford Tranzit, condusă dinspre Botoșani spre Suceava de Sorin Ursachi, în vârstă de 48 de ani, din comuna Verești. Victima a ajuns în stare gravă la Spitalul Județean Suceava, unde a decedat după aproximativ o oră.
Cauza determinantă a accidentului a fost clară încă de la început. Traversarea drumului de către victimă prin loc nepermis și fără o asigurare prealabilă.
Ancheta ulterioară, care s-a bazat pe o expertiză de specialitate realizată în baza măsurătorilor făcute de polițiști la fața locului, a arătat că viteza de deplasare a mașinii a favorizat tragedia.
Concret, viteza de deplasare a autoutilitarei Ford în momentul premergător accidentului a fost calculată la 83 de km/h, în timp ce impactul s-a produs la 53 de km/h.
”În ceea ce privește dinamica producerii accidentului rutier, inculpatul a observat în fața sa pietonul care s-a angajat în traversarea drumului din partea stângă spre partea dreaptă, fără să se asigure, prin loc nepermis, de la o distanță de 56 de metri. Inculpatul a acționat sistemul de frânare, dar cu toate acestea impactul nu a putut fi evitat, producându-se pe sensul său de mers. Pietonul a fost acroșat cu partea stânga față a autoutilitarei și proiectat pe partea carosabilă, suferind leziuni care au dus în scurt timp la deces”, se arată în rechizitoriul de trimitere în judecată întocmit de un procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, prezentat pe larg într-un alt articol din Monitorul de Suceava.
Dacă viteza era mai redusă, accidentul putea fi evitat
Una dintre concluziile esențiale din anchetă este că șoferul nu a mai putut evita tragedia din cauza vitezei. Deși acesta a acționat frâna când a observat victima traversând din stânga sa, nu a reușit să o evite.
Concluzia procurorului este că traversarea neregulamentară a fost cauza determinantă a accidentului, în timp ce viteza autoutilitarei a fost cauză favorizantă a tragediei.
O altă concluzie de specialitate care a dus la trimiterea în judecată a șoferului a fost că accidentul putea fi evitat dacă inculpatul avea o viteză mai mică de 67 de kilometri la oră.
Bătrâna putea evita și ea la rândul ei accidentul dacă se asigura la traversare și, observând apropierea autoutilitarei, ar fi amânat traversarea drumului național.
Aceasta a încălcat prevederea din OUG 195/2002, care prevede că ”traversarea drumului public de către pieton se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-a asigurat că o poate face în deplină siguranță pentru el și pentru ceilalți participanți la trafic”.
Și în privința șoferului încălcarea legislației este clară: ”Limita maximă de viteză în localități este de 50 de km/h!”
Conducătorul auto se bucură de prezumția de nevinovăție până la o decizie definitivă a instanțelor de judecată.
Judecătoria Suceava a admis și o parte din solicitările de daune morale și materiale formulate de urmași ai bătrânei decedate în accidentul rutier.