Prima sesiune de formare în jurnalism antreprenorial, organizată de Universitatea „Ștefan cel Mare” și Casa de Cultură a Studenților din Suceava, cu sprijinul Reprezentanței Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF) pentru Europa Centrală și Orientală, s-a bucurat de aprecierea participanților, îndeosebi a studenților. Regulile de protecție impuse de pandemie au limitat numărul celor prezenți la grupe de maximum 20 de cursanți.
Pe parcursul celor două zile studenții au avut ocazia să afle de la jurnalistul francez Laurent Couderc, președinte al Asociației Regard, contextul actual al mass-media și despre posibilitățile de finanțare pentru organisme de presă independente. La deschiderea stagiului de formare a fost prezent, alături de prof. univ. dr. DHC Sanda-Maria Ardeleanu și lectorul universitar Gina Puică, promotoarele proiectului la Suceava, și Eric Poppe, reprezentantul Organizației Internaționale a Francofoniei pentru Europa Centrală și Orientală. De altfel, colaborarea lui Eric Poppe cu prof. Ardeleanu și cu USV în domeniul francofoniei datează de mai mulți ani, el vizitând Suceava și cu alte ocazii. Printre studenții care au participat la stagiul de formare în jurnalism antreprenorial s-au numărat Ecaterina Robu, Loredana Crețu și Bogdan Haures, toți în anul doi la Facultatea de Litere și Științe ale Comunicării. Ecaterina a apreciat această experiență drept „inedită”. „Cred că jurnalismul antreprenorial îți permite să faci ce vrei, în modul în care vrei și îți propui tu. (...) Revista franco-română <Regard>, condusă de Laurent Couderc, m-a făcut să cred că se poate. Într-o lume care se află într-o continuă schimbare, noul fascinează și prezintă interes pentru public, iar dacă ai inițiativă și creativitate poți oferi publicului varianta ta, pe care ți-ai pus amprenta și unde poți face să conteze orice detaliu”, a declarat Ecaterina Robu.
Pentru Loredana Crețu cele două zile au însemnat posibilitatea de a vedea pentru prima dată jurnalismul din perspectivă economică, tehnică și organizatorică, pe de o parte, iar pe de altă parte ca profesie care poate fi practicată și pentru segmente de nișă. „Întotdeauna m-am gândit că jurnalistul se adresează unui public larg. În aceste două zile am aflat că poți fi jurnalist pentru un public mai restrâns, care vrea să aibă o înțelegere mai profundă a diverselor evenimente și tendințe din societate. Mi s-a părut interesantă și metoda prin care asociația își face reclamă: colaboratorii săi fac acest lucru”, a afirmat Loredana Crețu. Ea a spus că a fost impresionată de modul în care Couderc și-a expus ideile, împletind experiența profesională cu interviuri cu alți jurnaliști sau specialiști în media, dar și-ar fi dorit ca programul să fie „mai interactiv, cu o implicare mai mare a auditoriului, spre exemplu prin ateliere, lucru în echipă, discuții de grup”.
„Până acum am avut impresia că jurnalismul este un domeniu inflexibil, cu norme și reguli bine stabilite. Creativitatea jurnalistului, pentru mine, se oprea la modul în care acesta scrie, nu avea nimic de-a face cu aspectele tehnice, de prezentare sau de logistică”, a mărturisit Bogdan Haures. Întâlnirea cu jurnalistul Laurent Couderc, spune el, l-a făcut să înțeleagă faptul că a fi ziarist „nu înseamnă doar să scrii, ci că un jurnalist este, de cele mai multe ori, și un antreprenor, un întreprinzător și chiar negociator”. „Întreg stagiul a gravitat în jurul acestor noțiuni, atât în plan teoretic, cât și practic”, a mai spus Bogdan.
Toți cei trei studenți și-au manifestat interesul de a participa și la următoarele stagii în jurnalism antreprenorial.