Învățământul românesc se confruntă cu probleme deosebit de grave, motiv pentru care deputatul PNL de Suceava Ioan Balan crede că a sosit momentul zero pentru acest domeniu prioritar pentru viitorul țării. S-a ajuns ca în 30 de ani să fim la coada Europei, iar indicatorii arată dezastrul real din învățământ. Spre exemplu, în anul 2019, România ocupa un rușinos loc în rândul statelor europene cu privire la accesul la educație, la rata de abandon școlar, la starea infrastructurii și atenția acordată cadrelor didactice.
”Nu pot să ascund că am aflat cu deosebită bucurie faptul că județul Suceava a obținut rezultate peste media națională la simulările care pregătesc evaluare națională din această vară. Cu toate acestea, dacă ne uităm în profunzime, suntem încă foarte departe de ceea ce ne dorim să se întâmple cu educația din România și cu performanțele elevilor. Nu avem cum să nu constatăm că reformele începute anul trecut, în perioada Guvernului PNL, care au însemnat alocări financiare fără precedent pentru modernizarea infrastructurii școlare, dotarea cu echipamente electronice, conectarea la internet și calificarea a sute de dascăli prin masteratul didactic începe să producă efectele pozitive pe care le așteptăm de ani de zile. Așadar, în anul 2020, PNL a demonstrat că prin concursul tuturor factorilor implicați putem să schimbăm soarta educației din României, dar și a altor sectoare prioritare”, este de părere Ioan Balan.
Parlamentarul sucevean spune că în ceea ce privește problema dureroasă a abandonului școlar, caracteristic copiilor care provin din familii cu situații financiare delicate, măsurile pe care Ministerul muncii și protecției sociale le aplică sau intenționează să le aplice chiar de anul acesta, ca pachete integrate de asistență socială, vor conduce la creșterea gradului de acces la educație al copiilor cu posibilități materiale reduse.
”Dacă vorbim despre problema deficitului de cadre didactice bine pregătite, dispuse să profeseze și în mediile mai puțin favorizate, atunci salarizarea atractivă pe care o va propune Ministerul Educației, concomitent cu dezvoltarea masteratelor didactice și creșterea promovabilității la concursul de titularizare, va conduce la o și mai bună resursă umană în educație. Dacă ne gândim încă la pereți scorojiți, la toalete rudimentare sau la lipsurile acute de materiale didactice, atunci fondurile alocate prin PNRR, prin fonduri structurale sau prin credite contractate de Guvern, ne vor conduce la situația în care să nu mai avem discuții în spațiul public despre școli cu toalete în curte sau fără conexiuni minimale la comunicații electronice”, a mai precizat Ioan Balan.
Deputatul liberal este de părere că succesul reformării educației românești nu trebuie să nască pretenții de paternitate.
”Problema educației românești a fost tocmai orgoliul politic al decidenților care, odată cu schimbarea Guvernului sau a Parlamentului, luau totul de la zero. Personal, cred că modernizarea și dezvoltarea învățământului românesc trebuie să se fundamenteze pe baze consensuale între toate partidele politice. De asemenea, nu cred că doar dascălii sau părinții pot să realizeze obiectivele acestei reforme. Povara nu trebuie să pice doar pe umerii lor. Am convingerea că succesul va veni numai prin efortul nostru, al tuturor: elevi, dascăli, părinți, primari, consilieri locali, parlamentari, miniștri, societate civilă și mediul de afaceri”, a concluzionat Ioan Balan.