Activiștii de mediu au stabilit un adevărat record cu privire la sesizările privind transporturile de lemn pe care le-au considerat suspecte în ultimele seri, iar dacă pe linie de documente de transport al lemnului nu s-au descoperit probleme majore, inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Control în Transporturi Rutiere (ISCTR) Suceava au aplicat o mulțime de amenzi. Așa cum s-a mai întâmplat, marea majoritate a amenzilor au fost aplicate șoferilor care au refuzat controlul la cântarul autorizat al ISCTR, privind masa maximă admisă și o eventuală depășire a acesteia.
Un șofer din opt a acceptat cântarul. Ceilalți șapte au preferat direct amenda
Florin Petru Homiuc, coordonatorul județean al ISCTR Suceava, ne-a declarat că marți seară au fost nu mai puțin de șase sesizări în trafic, iar într-un singur caz șoferul a acceptat să îi fie cântărit transportul, fiind găsit în regulă. Ceilalți cinci au refuzat cântarul, fiind amendați cu 6.000 de lei fiecare, sancțiunea fiind însoțită și de ridicarea temporară a plăcuțelor de înmatriculare. Într-unul din cazuri, a precizat Florin Homiuc, transportatorul nu avea nici licență de transport, fiind amendat cu încă 12.000 de lei.
Miercuri seară, au urmat alte trei sesizări, din care echipa de control ISCTR a putut ajunge la două. Din nou s-a repetat povestea, cei doi șoferi refuzând să accepte cântarul și fiind amendați cu câte 6.000 de lei. Așadar, în două seri, șapte amenzi pentru refuzul cântarului.
Profită de legislație și achită din amendă doar 1.500 de lei
După cum am mai semnalat în Monitorul de Suceava, transportatorii profită practic de legislație.
O situație absurdă, dar permisă de lege, face ca transportatorii de lemn care calcă legea în picioare să poată sfida autoritățile de control, dar și pe activiștii de mediu care tot încearcă să diminueze fenomenul transporturilor de lemn supraîncărcate.
Șoferii care transportă cantități mari de lemn, care depășesc vizibil masa maximă admisă, și care sunt opriți în trafic, se folosesc de dreptul de a refuza controlul la cântar, amenda pentru refuz fiind de 6.000 de lei.
Mai mult, aceștia au la dispoziție 15 zile în care pot achita doar 1.500 de lei, din amenda de 6.000 de lei.
Amendă pentru lipsa chingilor de susținere a încărcăturii
Într-un alt caz, un activist de mediu din Solca a sunat la 112 miercuri seară, la ora 20.55, și a sesizat că o autoutilitară încărcată cu lemn circulă pe direcția Straja – Vicovu de Sus și este încărcată peste limita legală.
Patrula de ordine și siguranță publică planificată în serviciu de la Poliția orașului Vicovu de Sus s-a deplasat spre locul indicat de apelant, iar pe raza orașului Vicovu de Sus, pe strada Calea Bucovinei, s-a efectuat semnal regulamentar de oprire pentru un ansamblu auto format din autoutilitara marca MAN și remorcă, ce transporta material lemnos, respectiv lemn lucru rotund. Conducătorul auto a fost identificat în persoana numitului Mihai A., în vârstă de 24 ani, domiciliat în comuna Marginea.
Șoferul avea acte pe lemn, iar după inventariere au rezultat diferențe mici în autoutilitară și semiremorcă, față de ce era în acte. În total, a fost identificată cantitatea de 0,69 mc lemn rotund rășinoase în plus, în valoare de 120 de lei, cantitatea fiind confiscată și predată în custodia Ocolului Silvic Putna.
Pentru această cantitate în plus, șoferul a primit un avertisment.
Polițiștii au constatat însă că încărcătura nu avea suficiente chingi de susținere, astfel că i-au aplicat șoferului o amendă de 2.300 de lei pentru această abatere care pune în pericol siguranța traficului.
Poliția a solicitat la fața locului un echipaj al Inspectoratului de Stat pentru Control în Transporturi Rutiere (ISCTR), care verifica o altă sesizare, la Moldovița, și nu a avut alt echipaj disponibil.
Numărul de camioane de pe șoselele județului a scăzut vizibil
Un detaliu interesant și observat de multă lume care cunoaște îndeaproape fenomenul este că numărul de transporturi de lemn a scăzut în general foarte mult în județ. Situația pare a avea legătură cu faptul că tot mai mulți sunt cei care sună la 112 și cer verificarea transporturilor. Pe de o parte, pare a fi un aspect pozitiv, în sensul că ies în trafic doar cei care sunt în regulă, ori măcar aproape în regulă, însă, pe de altă parte, cei din domeniu se plâng că sunt vânați și tot mai multă lume va rămâne fără loc de muncă din cauza reducerii drastice a transporturilor de lemn și a activității de profil în general.