Raportul de activitate al Gărzii Forestiere Suceava, care răspunde de implementarea, monitorizarea şi controlul regimului silvic şi cinegetic pe raza a cinci județe – Suceava, Botoșani, Iași, Bacău și Neamț, evidențiază lipsa personalului suficient, în raport cu volumul de muncă necesar.
Deși numărul total de posturi aprobate este de 85, numărul posturilor aflate în plată la final de an este de 63, iar asta în condițiile în care în 2020 s-au angajat în instituție trei funcționari publici, din care doi prin transfer în interesul serviciului, iar unul prin concurs.
În aceste condiții, după enumerarea activităților, care se întind pe mai multe pagini, la capitolul “nerealizări”, primul aspect menționat este faptul că nu s-a putut respecta planul de control silvic și cinegetic întocmit la începutul anului, nu s-au efectuat verificările la toți agenții economici furnizori de biomasă conform propunerilor de la avizare și nu s-au preluat în pază toate suprafețele de fond forestier privat pentru care nu se cunosc proprietarii și pentru care nu s-a realizat dezbaterea succesorală.
Cauzele menționate vizează în primul rând numărul mare de sesizări precum și de interacțiuni cu societatea civilă, care necesită rezolvare la termenul stabilit de legislația specifică, precum și extinderea verificărilor ca urmare a măsurilor necesare, dispuse de către conducerea instituției. Altfel spus, verificarea numeroaselor sesizări venite din partea cetățenilor, inclusiv a activiștilor de mediu, care s-au “activat” mai ales de când au expunere mare pe rețelele sociale, ocupă o mare parte din timpul inspectorilor care au atribuții în teren, rezultatele fiind de multe ori dubitabile.
Tot la cauze se adaugă și numărul mare de solicitări de participare la acțiuni comune cu alte instituții, în special cu inspectoratele județene de poliție; numărul mare de petiții adresate instituției; complexitatea verificărilor la furnizorii de biomasă; numeroase solicitări scrise din partea altor instituții, persoane juridice sau fizice ce au trebuit soluționate în termen de maxim 30 zile; precum și lipsa colaborării interinstituționale cu unitățile administrativ - teritoriale pentru identificarea actualilor proprietari de terenuri forestiere fără pază.
Spicuind din raportul de activitate, numărul petițiilor adresate Gărzii Forestiere Suceava anul trecut este de aproape 300, la care se adaugă aproape 800 de audiențe acordate cetățenilor în vederea soluționării sau clarificării aspectelor sesizate, verificarea a 600 de documentații aferente titlurilor de proprietate, 442 de situații de verificare a actelor de punere în valoare, peste 20.000 de acte de corespondență cu instituții și alte entități, verificarea a 316 devize de regenerare a fondului forestier privat și multe alte acte și activități obligatorii, pentru realizarea cărora e necesară o “armată” de oameni la birouri, încât deficitul de personal se resimte în teren.
Tocmai de aceea, conform inspectorului-șef al GF Suceava, Mihai Gășpărel, prioritar, la obiective propuse, este creșterea numărului de personalnecesar pentru desfăşurarea activităţii specifice, astfel încât acesta să fie dimensionat conform prevederilor Codului Silvic.
În paralel se dorește implementarea de soluții informatice moderne pentru o mai bună gestionare a documentelor, dar și o îmbunătățire a activității de control, perfecționarea personalului prin participarea la cursuri de specializare în tehnologii moderne de măsurare a suprafeței terenurilor, a volumelor de lemn; achiziționarea de tehnică specifică activităților de control, actualizarea evidenței complete a proprietarilor de fond forestier și creșterea eficienței actului de control și actualizarea zonelor de risc.