Ultimii 30 de ani au coincis cu închiderea mai multor linii de cale ferată secundară. S-a întâmplat în toată țara, iar fenomenul nu a ocolit nici județul Suceava. O analiză realizată de jurnaliștii de la site-ul www.hotnews.ro arată că în ultimele trei decenii s-au închis 40 de linii secundare la nivel național, iar 5 din acestea sunt din județul Suceava. Cele cinci tronsoane închise aveau în total 110 km, iar o eventuală redeschidere a acestora pare mai degrabă de domeniul utopiei. Culmea este că una din aceste linii secundare, respectiv Dornești - Siret, a fost inaugurată chiar înainte de 1989, cu eforturi materiale și umane consistente. În cele mai multe cazuri explicațiile pentru închiderea acestor trasee au fost de ordin economic, și anume că numărul scăzut de călători nu mai justifică menținerea în circulație a garniturilor de tren. Au fost și cazuri, cum este Gura Putnei - Nisipitu sau Vama - Moldovița, unde închiderea s-a făcut în urma unor inundații, care au distrus parțial terasamentul și calea ferată, iar responsabilii de la CFR au considerat că nu mai trebuie refăcute. Singura poveste de succes este redeschiderea circulației feroviare pe ruta Suceava - Dornești – Putna. S-a întâmplat în august 2018, după o pauză de 6 ani, în care acest tren a dispărut din orarul feroviar. În acest caz, miracolul a fost posibil ca urmare a implicării conducerii Mănăstirii Putna, dar și pentru că an de an la acest locaș de cult se derulează un important pelerinaj. Pe de altă parte, trenul s-a dovedit extrem de util și pentru elevii navetiști, de multe ori numărul locurilor fiind prea mic față de numărul călătorilor. În cele mai multe situații gările sau haltele au fost abandonate, dar există și cazuri unde acestora li s-a dat o anumită utilitate. De exemplu, gara din Siret, o clădire destul de nouă și bine întreținută, a fost transformată în pensiune. Nu același ”noroc” l-au avut și alte clădiri, care acum arată jalnic și nu mai prezintă nici un interes.
Iată o scurtă descriere a celor 5 linii secundare care au fost închise, așa cum au fost prezentate de cei de la www.hotnews.ro:
Linia 510 Dolhasca - Fălticeni, 26 km
La finalul anilor 80 erau cinci trenuri pe zi pe sens, un deceniu mai târziu erau patru trenuri, la fel și în 2005. În Mersul Trenurilor de la final de 2014 erau nouă trenuri pe sens, dar în primăvara lui 2015 compania Regiotrans a anunțat că se retrage și de atunci nu au mai circulat trenuri între cele două orașe.
Linia 515 pe distanța Nisipitu - Gura Putnei, 25 km
Una dintre puținele știri pozitive din sectorul feroviar românesc a fost reluarea circulației pe o parte a liniei 515, mai exact pe cei 39 km dintre Dornești și Putna. Acum sunt două trenuri pe sens pe zi. Linia 515 mai avea un segment de 25 km: Nisipitu - Gura Putnei, pe unde trenurile nu mai circulă din 2008, de când au fost inundații. În 1989 erau cinci trenuri pe sens pe cei 25 km, iar în 2005 erau două.
Linia 514 Vama - Moldovița, 20 km
Până acum mai bine de un deceniu erau trei trenuri pe sens pe zi. Călătoria dura 47-48 de minute. Calea ferată a fost închisă în 2008.
Linia 516 Floreni - Dornișoara, 23 km
Trenurile nu mai circulă din 2012, de-a lungul anilor au fost două trenuri pe zi, 40-50 de minute.
Linia 518 Dornești - Siret, 16 km
În 1989 erau cinci trenuri pe sens și călătoria dura 25 de minute, patru ani mai târziu erau patru trenuri pe sens, iar în 2005 erau două trenuri. Din 2008 nu se mai circulă.