Activismul de mediu în forma promovată de Daniel Bodnar, rănit grav într-un accident rutier, pare a avea tot mai mulți adepți, unii încă timizi, alții hotărâți să se implice total, de la nopți pierdute în trafic și până la ore lungi petrecute apoi la controalele autorităților.
Un exemplu în acest sens este Sorin Tofan, care, sâmbătă dimineață, înainte de ora 4.00, a sesizat că un camion cu lemne circulă cu mai mult abateri grave la regimul rutier, dinspre Cornu Luncii spre Mălini. Rând pe rând, la fața locului au ajuns polițiști de la Secția Mălini, ingineri silvici de la Mălini și un echipaj de la Inspectoratul de Stat pentru Control în Transporturi Rutiere (ISCTR). Primii au fost polițiștii, care cu greu au găsit disponibilitate și la celelalte autorități.
După orele lungi care au urmat, timp în care camionul a fost verificat amănunțit, s-a făcut cubajul lemnului, și s-au verificat documentele mașinii, s-au găsit mai multe nereguli și s-au dat amenzi.
- Amenzi de aproximativ 20.000 de lei. Ce nereguli s-au găsit
Inginerii din cadrul Ocolului Silvic Mălini au stabilit ca ansamblul rutier a transportat în plus față de aviz cantitatea de 3,26 mc lemn rotund brad în valoare de puțin peste 1.100 de lei. Lemnul a fost confiscat. Cantitatea peste este relativ mică, raportat la transportul de aproximativ 35 de mc lemn.
Cei de la ISCTR Suceava au dat o amendă de 4.000 lei pentru refuzul șoferului de a se deplasa la cântarul omologat, o practică des întâlnită.
Cele mai multe sancțiuni au fost date de polițiști. Pe lângă confiscarea lemnului aceștia au aplicat o amenda de 10.000 lei, la Legea 171/2010, pentru nereguli în completarea avizelor.
În ceea ce privește documentele mașinii, nici autoutilitara și nici remorca nu aveau ITP valabil. Remorca nu avea nici RCA valabil. Pentru aceste abateri s-au dat amenzi de peste 3.500 de lei.
Totodată, s-a dispus reținerea plăcuțelor și certificatelor de înmatriculare de la autoutilitară și de la remorcă.
- Activistul și-a detaliat nemulțumirile, în urma măsurilor luate de autorități
Totuși, activistul de mediu, care a făcut transmisii live de la fața locului, s-a declarat nemulțumit de modul în care au acționat toate autoritățile de control:
”Mai mare bătaie de joc nici că s-a mai pomenit, am stat de la ora 04.00 pana la 11.00 dimineață, ca agenții de poliție să facă niște documente de reținere certificat înmatriculare și lipsă RCA a trailerului folosit la acest transport.
Inspectorii prezenți ai ISCTR mi-au comunicat ca ei nu mai pot efectua nici un fel de inspecție asupra camionului deoarece acesta nu mai are plăcuțe de înmatriculare și documentul de înmatriculare!
Inginerii ocolului silvic, care au făcut cubajul, nu au respectat dimensiunile reale a butucilor, reducând considerabil cantitatea din volumul real al transportului.
Apelurile disperate către domnul Gășpărel (n.r. șeful Gărzii Forestiere Suceava) nu au avut nici un deznodământ. Pentru Garda Forestieră, ziua de azi nu există. Poate dacă inventariau cei de la Garda Forestieră, altul era rezultatul cubajului”, sunt o parte din nemulțumirile activistului Sorin Tofan. Acesta a fost implicat în mai multe acțiuni de acest gen în ultimele luni, fiind unul din apropiații grupului lui Daniel Bodnar.
- Multe sesizări și de la un bărbat din Sucevița
Foarte activ în ultima perioadă de timp pe linia sesizării unor transporturi de lemn presupus ilegale este și un bărbat din Sucevița, Tiberius Vatamaniuc. Acesta a avut în decurs de o săptămână patru sesizări, parte din ele confirmându-se ulterior în amenzi date de ISCTR Suceava.
De cealaltă parte, transportatorii de lemn se plâng, e drept fără ca vreunul să aibă curajul de a ieși în față, cu nume și prenume, că sunt vânați zi și noapte în trafic și dau ca argumente faptul că unele camioane au fost ținute indisponibilizate câte 24 de ore, pentru ca la final să nu se descopere nimic în neregulă. Alții se plâng că autoritățile de control sesizate de activiști găsesc până la urmă nereguli mai mult sau mai puțin grave, pentru a nu fi acuzate apoi de activiști pe rețelele de socializare că sunt corupte.
În mod cert, spunem noi, activiștii de mediu au un rol care se vede deja în trafic privind legalitatea transporturilor de lemn .