În cursul lunii ianuarie, în cadrul proiectului ”Promehs - Promovarea Sănătății Mintale în Școală”, în cadrul Facultății de Științe ale Educației din USV a continuat organizarea cursului de formare adresat profesorilor din învățământul preuniversitar.
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și Inspectoratul Școlar al Județului Suceava fac parte dintr-un consorțiu european, format din universități și autorități publice din șapte țări europene, constituit pentru a elabora o linie de politică educațională care să asigure promovarea sănătății mintale în școală, prin dezvoltarea unui curriculum validat științific.
Proiectul propune în această etapă un amplu demers de cercetare – acțiune prin care, pentru validarea științifică curriculum-ul elaborat este testat în cele șase țări europene, precum Italia, Letonia, Croația, Portugalia, Grecia și România, fiind implicați peste 600 de profesori și peste 6.000 de elevi și părinți.
Din România participă aproximativ 160 de profesori din 15 unități de învățământ, majoritatea din județul Suceava, precum Grădinița cu Program Prelungit „Țăndărică” Suceava, GPP „Căsuța Piticilor” Gura Humorului, GPP „Gulliver” Suceava, Şcoala Gimnazială Todireşti, Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, Școala Gimnazială „Jean Bart” Suceava, Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” Rădăuți, Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni, Școala Gimnazială „Al.I. Cuza” Fălticeni, Colegiul Tehnic Rădăuți, Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, Liceul „Ion Luca” Vatra Dornei, Colegiul Tehnic „Lațcu Vodă” Siret, Școala Gimnazială „Episcop Melchisedec Ștefănescu” Gârcina (Neamţ), care și-au exprimat disponibilitatea de a identifica modalități explicite prin care sănătatea mintală poate fi promovată în școală.
Cei 160 de profesori urmează un program de formare structurat, susținut de către formatori specializați, pentru a dobândi abilități de facilitare a activităților de învățare socio-emoțională. Programul propune sesiuni interactive de formare, desfășurate on ine, prin care cursanții pot accesa cunoștințe în domeniul promovării învățării sociale și emoționale și rezilienței, precum și al prevenției tulburărilor emoționale și comportamentale, pot identifica tehnici de lucru cu elevii pentru abordarea explicită a competenţelor sociale și emoționale în școală, pot reflecta la propriile experiențe profesionale așezate în contextul rezilienței și dezvoltării personale.
Profesorii participanți au realizat activități de evaluare specializată a elevilor, au stabilit parteneriate durabile cu părinții în vederea implementării activităților de învățare din cadrul proiectului. În semestrul al doilea, toți profesorii participanți, pe baza materialelor curriculare puse la dispoziție de proiect, vor realiza activități de promovare a sănătății mintale în școală prin cultivarea abilităților de învățare socială și emoțională, prin crearea cadrului de susținere a rezilienței, prin prevenția dificultăților care pot apărea la aceste vârste, anxietate sau depresie, violență sau bullying, sau angajare în comportamente de risc în cazul adolescenților.
Promehs este primul curriculum de promovare a sănătății mintale elaborat în colaborare de cercetători, factori decizionali și asociații științifice din 7 țări europene, respectiv Croația, Grecia, Italia, Letonia, Malta, România și Portugalia. Coordonatorul proiectului este conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi, adina.colomeischi@usm.ro, iar mai multe informații pot fi accesate pe pagina web a proiectului, www.promehs.org