Fenomenul pirateriei auto, omniprezent pe foarte multe din rutele pe care firmele autorizate au licențe de traseu, este la un nivel extrem de ridicat, care-i surprinde pe cei care nu au de a face cu această concurență neloială. După cum am semnalat în Monitorul de Suceava de ieri, zona Orizont din cartierul Burdujeni al municipiului Suceava a devenit un soi de autogară a acestor transportatori ilegali, care își racolează de acolo de ani de zile clienții. Nici pandemia nu a schimbat în vreun fel situația.
Reprezentanții firmelor autorizate sesizează că pe multe trasee pirateria auto a ajuns să ia mai mult de jumătate dintre potențialii clienți.
Reprezentantul unei firme mari de transport persoane din Suceava ne-a declarat că pirații auto le iau, pe unele rute, peste 50% din clienți. Dacă lucrurile nu ar sta așa și nu ar exista concurență neloială, firmele ar putea să își sporească numărul de curse pe zi spre localitatea respectivă. Au de pierdut până la urmă tot cei care fac naveta și care se plâng apoi că firma care are licență are prea puține curse seara sau la final de săptămână.
Rutele pe care circulă cele mai multe curse fără licență, de ordinul zecilor chiar, cu plecare din Suceava, sunt spre Siminicea, Plăvălari - Udești, Siret sau Corocăiești. Acestea sunt însă doar câteva exemple. Puținele rute pe care nu circulă pirați, ori sunt foarte puțini, sunt acoperite foarte bine de transporturile licențiate foarte dese ori de trenuri, pe zona Liteni - Dolhasca.
Chiar dacă le iau călătorilor mai mulți bani pe cursă, acești pirați auto reușesc să atragă oamenii cu faptul că îi duc de regulă la adresă, asta în condițiile în care nu au de respectat nici o regulă, nici un traseu sau orar.
Având în vedere și pandemia, care a redus în general clientela (în special din cauză că nu mai sunt elevi care să facă naveta), firmele autorizate spun că au ajuns să meargă pe unele rute în pierdere. Iar asta nu s-ar întâmpla dacă pirații nu le-ar face o concurență evident neloială.
Din zona Orizont pleacă în cursele ilegale cei care duc oamenii la Dumbrăveni, Salcea, Siminicea, Corocăiești, Verești, Adâncata, uneori și spre Botoșani.
Paradoxal poate, cei care fac piraterie au tarife mai mari decât firmele care au traseul respectiv câștigat la licitație.
De câțiva ani de zile, în urma schimbării legislației, polițiștii pot lua mai facil măsuri destul de drastice față de cei care fac transport auto ocazional, fără autorizație, cu autoturisme și vehicule până în 8+1 locuri.
Șoferii care efectuează transport ilegal de persoane pot fi lăsaţi mult mai uşor fără maşini (pentru un interval de până la 6 luni), în urma modificărilor aduse Legii 38/2008.
Prin modificarea adusă legislaţiei, pirateria auto nu mai trebuie dovedită prin caracterul repetabil (adică depistarea în mai multe rânduri a celui care face transport ilicit), ci doar o singură dată.
Conform legii, maşinile care fac transport ilicit nu au drept de circulaţie timp de şase luni de zile, însă, dacă proprietarul achită amenda, el poate recăpăta numerele de înmatriculare şi certificatul după 30 de zile. Amenzile care pot fi aplicate pentru piraterie auto sunt cuprinse între 1.000 şi 5.000 de lei.
Chiar dacă polițiștii au mai acționat pe această temă, dând amenzi și ridicând plăcuțe de înmatriculare, acțiunile nu au fost concentrate, astfel că nici nu s-a reușit o diminuare a fenomenului.