Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava implementează proiectul „Educație timpurie incluzivă și de calitate - ETIC”, cod proiect POCU/446/6/22, în calitate de partener. Proiectul este implementat de Ministerul Educației Naționale în parteneriat cu Universitatea din Pitești, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad și Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, în intervalul 2019-2021 și urmărește realizarea obiectivului generalDezvoltarea cadrului operaționalnațional în domeniul educației antepreșcolare, pentru facilitarea accesului la educație al copiilor sub trei anidin creșe și/sau grădinițe.
Se are în vedere astfel elaborarea unui document cadru de diagnoză, privind organizarea și funcționarea unor servicii de calitate în domeniul educației timpurii în Romania și de implementare a acestora în viitoarele servicii pentru educația timpurie. În acest context, au fost prevăzute a se derula 8 dezbateri, câte una în fiecare regiune de dezvoltare, pentru conturarea unei analize SWOT a serviciilor educaționale, medicale și sociale furnizate în educația timpurie din România în ultimii 3 ani.
Până acum, în cadru proiectului Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava a organizat 2 dintre aceste dezbateri: una în Buzău, pe data de 17 decembrie 2020, cuprinzând județele Buzău, Vrancea, Vaslui, Covasna, Prahova, și unaîn Suceava, pe data de 8 ianuarie 2021, pentru alte 5 județe, Suceava, Botoșani, Neamț, Iași, Bacău. Pentru fiecare dintre aceste întâlniri au fost invitați și au participat din fiecare județ un inspector de învățământ preșcolar, un reprezentant al DSP, un reprezentant al APL sau ONG cu activitate relevantă în domeniul limbajelor de programare interactive și un reprezentant al părinților, la cele două întâlniri participând 35 de persoane.
Tematica discutată a făcut referire la dezvoltarea cadrului operaționalnațional în domeniul educației antepreșcolare, pentru facilitarea accesului la educație al copiilor sub trei anidin creșe și/sau grădinițe. Temele abordate au clarificat aspecte privind modalitățile prin care ar putea fi dezvoltate serviciile pentru copiii de 0-6 ani, servicii standard și/sau alternative, categoriile de personal și nivelul de studii necesare pentru personalul implicat în educația și îngrijirea timpurie a copilului, respectiv în educație timpurie antepreșcolară. În cadrul întâlnirilor s-a discutat și despre rutele flexibile de formare și modalitățile de evaluare și monitorizare ale serviciilor din educația timpurie.
Cei din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava care au organizat aceste două activități au fost Otilia Clipa, coordonator partener USV, Florin Domunco, asistent manager proiect din partea USV, și Gabriela Blumenfeld, responsabil raportare pentru USV.
Participanții au apreciat faptul că există posibilitatea aplicării și derulării acestor tipuri de proiecte, care au ca obiectiv îmbunătățirea sistemului de educație timpurie, cu accent pe componenta antepreșcolară.
Pentru mai multe detalii legate de organizarea acestor activități sau de programele de formare continuă, acreditate derulate în cadrul proiectului, puteți accesa site-ul proiectului https://proiect-etic.usm.rosau puteți comunica pe adresa otilia.clipa@usm.ro.