O sesizare a activistului de mediu Daniel Bodnar din ultima zi a anului 2020, cu privire la un camion care transporta lemne și care a fost oprit la Solca, are toate șansele să devină un caz exemplu de măsuri severe luate față de un transport ilegal, în baza legislației modificate acum câteva luni de zile. Pentru că transportul avea în jur de 13 mc în plus față de ce era scris în avize, conform Legii 197/2020, pentru modificarea Legii 46/2008 (Codul Silvic) fapta va fi încadrată penal iar, pe lângă lemn, se confiscă și mijlocul de transport. În aceste condiții, lovitura pentru cel care făcea transportul ilicit ar putea fi foarte dură.
Referitor la acest caz, la solicitarea Monitorul de Suceava, comisarul-șef Ionuț Epurenu a precizat că vehiculul și lemnul au fost indisponibilizate, în vederea continuării cercetărilor. Erau așteptate și măsurătorile celor de la Garda Forestieră Suceava, după care Legea 197/2020 va fi pusă în aplicare, a mai arătat ofițerul.
Două noi aliniate introduse în legea din 2020 permit luarea de măsuri ferme în caz că se constată transport de lemn fără acte. Legea face referire la transporturile de peste 10 mc lemn fără documente, caz în care se confiscă și mijlocul de transport, pe lângă lemn, indiferent de valoarea sa:
„Transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, în volum de peste 10 m^3, neînsoțite de documentele specifice de transport, constituie infracțiune și se sancționează cu amendă sau cu închisoare de la 6 luni la un an și cu confiscarea materialelor lemnoase care fac obiectul transportului.
Sunt supuse confiscării mijloacele de transport materiale lemnoase și orice alte bunuri care au fost folosite, în orice mod, sau destinate a fi folosite la săvârșirea infracțiunii prevăzute mai sus”, precizează legea.
Pentru o corectă informare, trebuie să spunem și că multe din sesizările din ultima perioadă ale activiștilor de mediu (fără a face referire aici doar la Daniel Bodnar) s-au dovedit a fi nefondate, transporturile fiind legale, fapt constatat după anchete ale poliției și măsurători ale inspectorilor de la Garda Forestieră Suceava. Totuși, rolul acestora în multe din constatările din ultima perioadă ale polițiștilor sau ale inspectorilor de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) Suceava este evident.
Mai trebuie spus și că legea poate fi interpretată uneori în favoarea lor de cei care fac transporturi ilegale sau la limita legii, dar se acoperă cu autorizații pentru transporturi speciale, în cazul curselor supraîncărcate. O altă problemă care se speră ca va fi rezolvată prin schimbarea legii este legată de amenda mică pe care o au de achitat transportatorii care refuză controlul la cântar privind depășirea masei maxime autorizate. Acest refuz a devenit aproape o practică pentru transportatorii de lemn, care invocă că pierd foarte mult timp pentru a aștepta cântarul, care este amplasat de cei de la ISCTR Suceava doar în anumite puncte din județ.