În fiecare an UNICEF organizează „Cea mai mare lecție din lume” („World Largest Lesson”), cu ocazia sărbătoririi Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului pe 20 noiembrie, dată care marchează adoptarea Convenției cu privire la drepturile copilului.
Și anul acesta elevii clasei a IV-a din cadrul Școlii Gimnaziale ,,Mitropolit Iacob Putneanul” din Putna, sub îndrumarea prof. înv. primar Mariana Aurica Chidoveț, au participat la ,,Cea mai mare lecție din lume” prin diverse activități specifice, legate de respectarea regulilor pentru limitarea transmiterii coronavirusului, precum și acțiunile colective pe care le putem realiza pentru diminuarea schimbărilor climatice. Activitățile s-au desfășurat în decursul a două zile.
În ziua de 19 noiembrie activitatea a început cu vizionarea unui desen animat despre coronavirus, în care s-a prezentat, pe scurt dar foarte sugestiv, pericolul pe care-l reprezintă nerespectarea măsurilor de prevenire a infectării. După vizionare s-au discutat și prezentat aspectele practice privind purtarea corectă a măștii de protecție și modul în care ne debarasăm de ele sau le dezinfectăm pe cele refolosibile, importanța păstrării distanței dintre persoane și importanța spălării corecte a mâinilor.
Având în vedere faptul că folosirea măștilor de unică folosință începe să creeze probleme de mediu prin aruncarea lor haotică, a fost prezentat un material intitulat ,,Cum ne debarasăm responsabil de măștile folosite”. În cadrul dezbaterii care a urmat, elevii au aflat lucruri interesante despre cum pot polua mediul înconjurător măștile, mănușile și alte materiale pe care le folosim pentru a ne proteja de COVID-19.
În finalul activității elevii au primit chestionarul Quiz ,,Cum ne debarasăm responsabil de măștile folosite” pe care să-l completeze acasă.
Pe 20 noiembrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, activitatea a debutat cu vizionarea unui videoclip prezentat de Malala Yousafzai, o elevă pakistaneză cunoscută pentru activitatea și spiritul militant privind probleme ale educației. În cadrul videoclipului au fost expuse succint problemele majore ale omenirii și importanța dezvoltării durabile. În cadrul dezbaterii care a urmat videoclipului au fost prezentate pe larg cele 17 obiective principale ale dezvoltării durabile și soluțiile necesare atingerii lor.
În cadrul activității elevii au fost îndemnați să găsească soluții la problemele prezentate grafic, corespunzătoare fiecărui obiectiv în parte (au desenat, au pictat, au colorat, au decupat și au lipit). În final, cu soluțiile identificate și materializate sub formă de desene sau colaje, fiecare elev a realizat ,,Cartea obiectivelor de dezvoltare durabilă pentru cei mici”.
“Ca o concluzie, putem spune că numai o acțiune colectivă, bazată pe implicarea atât a adulților, tinerilor, cât și a copiilor, determină limitarea impactului schimbărilor climatice”, a subliniat prof. înv. primar Mariana Aurica Chidoveț.
Obiectivele proiectului UNICEF ,,Cea mai mare lecție din lume” sunt inițierea elevilor în înțelegerea Convenției cu privire la Drepturile Copilului, a legăturii dintre Convenție și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, reafirmarea drepturilor celor mici și organizarea de acțiuni cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului.