România măsoară acum, în vremuri de criză, toți anii pierduți, iar educația este zona cea mai sensibilă la crize și cea care acum suferă cel mai mult. Nu este de bun augur să măsori dezastrele între ele, pentru că nici sănătatea nu stă deloc bine. În timp ce sănătatea ne asigură prezentul, educația ne asigură viitorul. Și o analiză rapidă ne arată că prezentul ne sperie, iar viitorul ne îngrozește.
La testele de evaluare PISA (Programul Internațional de Evaluare a Elevilor) elevii noștri au ocupat ultimul loc în Europa. PISA măsoară cât de pregătiți pentru viața în societate sunt elevii din anii terminali din sistemele de învățământ ale lumii. Altfel spus, câtă informație și cunoștințe practice au dobândit elevii în școală pentru a putea participa activ în societățile lor, cât de oportună este participarea lor la ”împărțirea” dreaptă a rolurilor în societate și mai ales cum vor putea pune umărul la dezvoltarea și evoluția societății lor.
În România 100.000 de elevi nu au certificate de naștere și nu au fost niciodată incluși în sistemul de educație sau cel de sănătate.
300.000 de elevi nu frecventează nicio formă de învățământ din cauza sărăciei;
150.000 de copii merg flămânzi la școală;
1500 de școli nu au apă curentă, deși primăriile din aceeași localitate au avut grijă să își asigure acest minim criteriu de civilizație.
USR PLUS consideră esențială organizarea și dezvoltarea a opt Centre Regionale pentru Suport în Educație Online, care să ofere școlilor sprijin în desfășurarea orelor online; de la conectarea la internet de mare viteză și achiziția de echipamente până la formarea de competențe digitale pentru cadrele didactice.
Măsura concretă pe care o propunem este demararea unui program național finanțat prin fonduri europene de inițiere (cu durată de patru ani), recrutarea de personal specializat și gestionarea a opt Centre Regionale de Suport în Educația Online - CR-SEO, care să furnizeze pentru toate unitățile școlare din zonă servicii de:
1. analiză de nevoi tehnologice ale unităților școlare;
2. sprijin în achiziționarea de tehnologie în baza programelor naționale sau europene;
3. sprijin în instalarea și darea în folosință a tehnologiei achiziționate;
4. furnizarea de programe de dezvoltare competențe digitale pentru cadrele didactice;
5. suplinirea predării online a orelor de Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru colectivele școlare care nu beneficiază de cadre didactice specializate.
Cele opt Centre Regionale vor raporta către Ministerul Educației și Cercetării și vor interacționa digital, dar și fizic, cu toate unitățile școlare de pe raza regiunii pe care o deservesc.
România a închis din nou școlile. Fără o analiză, fără un studiu: câți oameni se salvează de virus dacă închidem școlile? Niciuna din țările Europei nu a închis școlile în acest nou val al pandemiei. Nici măcar țările care au intrat în lockdown.
România trebuie să redeschidă școlile și să ia măsuri de securizare a copiilor și profesorilor.
Semnat de George Mîndruță - Candidat al Alianței USR PLUS pentru Senatul României