O situație absurdă, dar permisă de lege, face ca transportatorii de lemn care calcă legea în picioare să poată sfida autoritățile de control dar și pe activiștii de mediu care tot încearcă să diminueze fenomenul transporturilor de lemn supraîncărcate.
Șoferii care transportă cantități mari de lemn, care depășesc vizibil masa maximă admisă, și care sunt opriți în trafic, se folosesc de dreptul de a refuza controlul la cântar, amenda pentru refuz fiind de 6.000 de lei. Amenda este însoțită de măsura de imobilizare a autovehiculelor și de ridicare a plăcuțelor de înmatriculare. Practic, camionul fără numere rămâne într-o parcare agreată de șofer, însă problema se rezolvă repede. A doua zi firma reintră în legalitate privind transportul și își reia în scurt timp activitatea.
Vă vom exemplifica în acest articol cum la un camion care a ajuns la cântar, pentru depășirea masei admise, a fost aplicată o amendă de cinci ori mai mare, în baza aceleași legi. Este ca și cum un șofer beat, care refuză recoltarea de probe biologice, ar lua o pedeapsă mai mică decât dacă ar fi dovedit băut. Cine ar mai accepta atunci recoltarea de probe biologice de sânge?
Această lacună legislativă, deja deranjantă, ar trebui remediată prin lege, dacă se dorește într-adevăr o diminuare a acestui fenomen.
Cazul de la finele săptămânii trecute
Ultimul exemplu este de la finele săptămânii trecute. În urma unei noi sesizări a activistului de mediu Daniel Bodnar, la Volovăț, polițiștii, care au răspuns apelului la 112 în doar 7 minute, au oprit un camion cu numere de Cluj care transporta lemn.
Conform procedurilor, la fața locului au fost chemați inspectorii de la Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) Suceava, pentru a cântări vehiculul greu.
Șoferul a declarat că refuză cântarul, în baza OG 43/1997, privind regimul drumurilor, și a încasat pe persoană fizică o amendă de 6.000 de lei.
”Polițiștii au răspuns foarte rapid solicitării și a durat doar 7 minute de la apelul la 112 și până în momentul în care a fost oprit. Ne-au demonstrat că se poate opri camionul în timp util în comparație cu incompetenții de polițiști din zona Moldoviței, care ajung mereu după ce camioanele ajung la fabrică!
Inspectorii ISCTR nu pot face mai mult pentru că așa este făcută legea. Refuzul de cântar este tot mai des întâlnit printre șoferi! Asta e singura sancțiune pe care o pot aplica”! a comentat Daniel Bodnar pe pagina sa de facebook.
Situația este cât se poate de reală și confirmată și de conducerea ISCTR Suceava. Mai ales la camioanele oprite în urma sesizării activiștilor de mediu, refuzul la cântar a devenit o practică în ultimele două-trei luni de zile.
Diferența dintre refuzul cântarului și constatarea supraîncărcării
Vă vom exemplifica acum un episod relativ recent, din luna iulie, pentru a vedea diferențele dintre amenda pentru refuzul cântarului și cea care se dă atunci când vehiculul greu ajunge pe platforma de cântărire și se constată o depășire cu multe tone a masei maxime admise. Practic, de refuzul cântăririi beneficiază chiar cei care transportă cu mult peste masa maximă admisă. Adică cei care pot provoca accidente groaznice și care distrug infrastructura rutieră.
Patru camioane care transportau lemn în cantitate mare au fost oprite de polițiști și apoi verificate de inspectorii de la Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR), pe 21 iulie, în urma sesizării activistului de mediu Daniel Bodnar.
Vehiculele grele au fost duse de polițiști, sub escortă, până la Dănila-Dărmănești, unde platforma pentru cântărire a fost așezată pentru control.
Doi dintre șoferi au refuzat ca vehiculele grele să fie cântărite, uzând de acest drept pe care îl au conform legislației. Șoferii au primit amenzi de 6.000 de lei fiecare, pentru refuzul cântăririi
La unul din camioane, greutatea era cu aproape 30% peste masa totală maximă admisă, în jur de 15 tone în plus, fiind aplicată o amendă de 30.000 de lei. Așadar, cel care a acceptat cântărirea a încasat o amendă de cinci ori mai mare.
Un amănunt este că atunci când se constată supraîncărcarea amenda este aplicată firmei, iar la refuz șoferului, amenda este aplicată acestuia, însă se pare că această problemă se rezolvă la mica înțelegere între patroni și șoferi.