Majoritatea școlilor din județ vor funcționa în sistemul hibrid sau scenariul galben. Asta înseamnă că oparte dintre elevi vor merge la școală, iar alții vor învăța online, prin rotație.Deși autoritățile sucevene au vorbit în ultima perioadă mai mult de scenariul verde, pentru începerea noului an școlar în școlile din județ, care presupune ca toți elevii să meargă la școală, scenariul galben - hibrid a fost propus de cele mai multe școli. Asta înseamnă că preșcolarii și elevii din învățământul primar, în unele cazuri și elevii din clasele a VIII-a și a XII-a, vor participa zilnic la ore, la școală. Ceilalți vor alterna învățământul la școală cu învățământul online.
Am stat de vorbă cu directoarea Colegiului Național „Petru Rareș”, prof. Daniela Dungeanu, care ne-a spus că elevii de la unitatea școlară pe care o conduce vor începe cursurile pe 14 septembrie. „Vom începe pe scenariul galben, dacă ni se aprobă de către DSP și IȘJ. Deocamdată, este doar o propunere care sperăm că va fi aprobată. Aprobarea vine pe 10 septembrie. Diriginții au contactat copiii, dar le-au spus că este o propunere. Sperăm ca joi seara să anunțăm varianta finală. În ceea ce privește măsurile luate, încercăm să le aplicăm pe cele din ordinul comun și din ghid. I-am consultat pe elevi și părinți (formularele sunt încă pe site-ul nostru), majoritatea au răspuns. În propunerea făcută am ținut cont și de opiniile lor”, a completat directoarea Daniela Dungeanu.
Scenariile pot fi schimbate, în funcție de modificările de context epidemiologic
La Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, după cum ne-a spus directorul Dumitru Moraru, elevii din clasele primare vor merge zilnic la școală, împărțiți pe grupe, cei din clasele a V-a, a VI-a și a VII-a vor face învățământ după scenariul galben, în care o parte dintre elevi vor merge la școală, iar alții vor învăța online, prin rotație, iar cei din clasa a VIII-a vor participa zilnic la ore, la școală.
De asemenea, directoarea Colegiului de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, prof. Alexandra Bejinaru, ne-a spus că unitatea de învățământ pe care o conduce a optat pentru scenariul I (scenariul verde) în ceea ce privește învățământul vocațional, având în vedere faptul că activitățile didactice sunt organizate în grupe de 5-12 elevi (la specializarea muzică) și în grupe de 7-14 elevi (la specializarea arte vizuale).
„La secția instrumentală proporția este 1/1 (profesor/elev). Consiliul profesoral și Consiliul de administrație al școlii au stabilit ca scenariu de lucru pentru disciplinele de cultură generală scenariul II (scenariul galben), cu participarea zilnică a tuturor elevilor din învățământul primar și cu participarea parțială a elevilor din clasele V-XII. Revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) s-a aprobat în conformitate cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție și prevenție a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2. Scenariile pot fi schimbate pe parcursul celor două semestre, în funcție de modificările de context epidemiologic”, ne-a mai spus prof. Alexandra Bejinaru.
Circuite speciale
La o altă unitate de învățământ din județ, la Liceul Tehnologic „Ion Nistor” Vicovu de Sus, conducerea propune scenariul galben, în care preșcolarii, elevii din învățământul primar și elevii din clasele V, VIII, IX și XII să meargă la școală. Restul claselor, împărțite în două grupe, vor merge pe sistemul hibrid, în care o parte dintre elevi vor merge la școală, iar alții vor învăța online, prin rotație, probabil o săptămână la școală, o săptămână online. La această unitate școlară se va învăța într-un singur schimb, excepție făcând preșcolarii și elevii din învățământul primar. Conducerea liceului dă asigurări că se vor respecta toate normele prevăzute de Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării.
Directoarea Grădiniței „Gulliver” Suceava, prof. Maria Matei, ne-a spus care sunt măsurile pe care le-a luat pentru începerea anului școlar. În primul rând a dotat grădinița, pentru fiecare grupă, cu echipamente tehnice necesare derulării procesului didactic (laptopuri, videoproiectoare, ecrane de proiecție), a cumpărat materiale dezinfectante, de curățenie și produse de protecție antivirucide pentru toate cele trei locații de grădiniță. „Noi am creionat circuitele pentru preșcolari, personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic. Circuitele pentru preșcolari și cadre didactice sunt aceleași, cu specificația că în nici o situație nu se întâlnesc la intrare și ieșire, cadre didactice cu preșcolari, orele de intrare și ieșire fiind altele. Grupele de preșcolari vor fi împărțite, fiecare, în două subgrupe care vor frecventa grădinița alternativ, câte două săptămâni. Grupele care vor rămâne acasă vor beneficia de activități de învățare online”, ne-a explicat directoarea Maria Matei.
Și directoarea de la Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava, prof. Gabriela Mihai, ne-a spus că scenariul hibrid este potrivit pentru școala pe care o conduce. Ora de curs va avea 55 de minute, dar în acest timp elevii, prin rotație, vor avea o pauză cuprinsă între 10 - 15 minute. Profesorilor le rămâne doar o pauză de 5 minute, pentru a schimba clasa unde trebuie să susțină lecția.
Părinții vor afla astăzi, 10 septembrie, cum vor începe copiii lor școala sau grădinița, pentru că, după cum a declarat ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, „unitățile de învățământtrebuie să comunice până pe data de 10 septembrie decizia cu privire la începerea școlii”.