În ciuda situaţiei complicate cu care se confruntă sistemele educaţionale din întreaga lume din cauza pandemiei de Sars-CoV-2, câțiva elevi, împreună cu profesorii lor, au avut curajul să se aventureze într-o călătorie formativă inedită. Motivaţi de titlul de „Şcoală europeană” pe care Colegiul Naţional „Nicu Gane” Fălticeni l-a primit în anul 2019 (locul 2 la nivel naţional într-o competiţie la care au participat peste 100 de unităţi de învăţământ din ţară angrenate în promovarea dimensiunii europene a educaţiei), un grup de 16 elevi din clasa a X-a, specializarea Matematică -Informatică, au participat, în perioada 27 iulie – 7 august, în Dresda, Germania, la un stagiu practic în cadrul proiectului Erasmus+, Acţiunea Cheie 1 – Mobilităţi de formare profesională. Elevii fălticeneni s-au perfecţionat în domeniul IT la compania WBS Training AG, în cadrul primului flux de mobilităţi, toate activităţile derulându-se cu respectarea strictă a măsurilor impuse de situaţia pandemică. Cei 16 elevi au fost însoţiţi de profesorul coordonator Ioan Caulea şi de profesorul de informatică Florin Ilincăi, responsabilul cu pregătirea profesională a elevilor.
Aşa cum am aflat de la profesorul Ioan Caulea, director adjunct al Colegiului „Nicu Gane”, scopul proiectului „Dezvoltarea de aplicaţii pentru dispozitive mobile”, derulat pe parcursul a doi ani şcolari (2019-2021), este asigurarea calităţii în formarea profesională iniţială, printr-un stagiu de pregătire practică a elevilor de clasa a X-a de la specializarea Matematică-Informatică, într-o companie cu experienţă în dezvoltarea aplicaţiilor mobile, în scopul dobândirii de competenţe digitale corespunzătoare noilor cerinţe de pe piaţa europeană a muncii.
Al treilea proiect de formare profesională în Germania
„Acesta este al treilea proiect de formare profesională VET pentru elevii de la specializarea Matematică-Informatică derulat la Colegiul Naţional <Nicu Gane>, după <From webdesign to web-business> care a avut loc în anul şcolar 2015-2016 şi <Formare profesională în web design şi e-commerce la standarde europene> care a cuprins 2 fluxuri de elevi în perioada 2017-2019. Până acum, 67 de elevi ai colegiului de la această specializare au beneficiat de acest tip de formare profesională, asigurată prin finanţare europeană, în cadrul programului Erasmus+”, a precizat profesorul Florin Ilincăi, unul dintre iniţiatorii acestor training-uri profesionale pentru elevii colegiului teoretic fălticenean.
Compania WBS TRAINING AG din Dresden, unde elevii fălticeneni au avut şansa să participe la stagiul de pregătire, este unul din cei mai importanţi furnizori de servicii şi formare profesională din Germania. Din 2004, colaborează în calitate de instituţie de primire în cadrul Lifelong Learning Programme şi Erasmus+ derulând peste 200 de proiecte de mobilităţi.
„Cei 16 elevi care au participat la acest stagiu au fost selectaţi în urma unui concurs foarte complex şi dificil. Satisfacţia noastră, ca dascăli, este dată de aprecierea pe care o primim de la partenerii noştri germani, la finalul fiecărui stagiu. Elevii noştri au un comportament exemplar, atât din punct de vedere al pregătirii şcolare, cât şi la nivel atitudinal, comportamental. Implicarea elevilor în aceste activităţi le deschide acestora noi orizonturi, le formează o mentalitate deschisă, caracterizată prin toleranţă, simţ civic, motivaţie puternică pentru dezvoltare personală şi profesională.
Mai sunt şi alte câştiguri pe plan personal pentru elevii şcolii noastre, ţinând cont că unii dintre elevii participanţi nu au fost niciodată în altă ţară. Pentru că obiectivele proiectului presupun şi formarea unor competenţe de comunicare, inter-relaţionare sau de lărgire a orizontului socio-cultural, timpul liber s-a materializat în vizitarea unor obiective turistice de notorietate. E greu de stabilit care este cel mai atractiv loc pe care elevii fălticeneni l-au exploatat spiritual, Dresda sau <Florenţa de pe Elba> fiind un oraş care, după distrugerile semnificative pe care le-a suferit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, la fel ca multe alte orașe germane, după decenii de stagnare sub dominație comunistă, a renăscut, bucurându-se astăzi de o viață culturală vibrantă. Aceste proiecte cu finanţare europeană nu sunt proiecte de investiţii în baza materială (programul Erasmus+ nu are un asemenea obiectiv), ci sunt proiecte de parteneriat care presupun formarea şi dezvoltarea unor competenţe pe care nu le-ar putea dobândi prin curricula şcolară obişnuită”, ne-a declarat profesorul Ioan Caulea, responsabil, din 2010 până la 1 ianuarie 2020, al comisiei de proiecte cu finanţare europeană la colegiului fălticenean.
În anul şcolar 2020 - 2021, alţi 16 elevi de la profilul Matematică-Informatică de la Colegiul „Nicu Gane” vor avea posibilitatea să se formeze sub auspiciile aceluiaşi proiect european.