CFR Călători a postat ieri pe pagina sa de Facebook, la capitolul destinații recomandate pentru turiști în această vară, Mănăstirea Putna și trenul Suceava-Putna, însoțind câteva cuvinte cu imagini frumoase, filmate din dronă, în care apare automotorul Desiro ”Săgeata albastră”, pe traseul spre mănăstire.
Problema este că realitatea din teren este un pic diferită, practic imaginile postate de CFR Călători nu bat cu realitatea. De o bună bucată de vreme, automotoarele ”Săgeata albastră” nu au mai ajuns pe traseul Suceava - Putna, fiind invocate defecțiuni, dar și alte rute prioritare. Deși există un automotor colantat cu ruta Suceava - Putna, acesta circulă în ultima vreme din Capitală spre Galați sau spre Tulcea.
Așa se face că spre Putna circulă fie un automotor Malaxa cu o vechime de vreo 70 de ani, fie o locomotivă diesel care tractează de regulă un vagon. Ambele variante au dezavantaje mari, care se simt deja și la numărul de călători. Automotorul Malaxa oferă un conform extrem de redus, neavând de exemplu nici un fel amortizoare, în timp ce varianta cu locomotivă și vagon face ca timpul de parcurs al rutei să fie mai lung cu 20-30 de minute, ceea ce duce la întârzieri supărătoare. Nu intrăm în prea multe detalii tehnice, problema fiind că locomotiva trebuie mutată de la un capăt la altul atât în Dornești, cât și în Putna, ceea ce înseamnă timp prețios pierdut. Așa se ajunge la pierderea de legături cu alte trenuri de lung parcurs, dar și la parcurgerea distanței Suceava - Putna într-un timp necompetitiv. În condițiile normale, cu ”Săgeata”, mult mai manevrabilă, traseul de la Suceava la Putna era parcurs în două ore, un timp de parcurs nu foarte bun, dar care era cât de cât decent.
Așadar, dacă tot fac reclamă acestei rute și o promovează intens pe o pagină cu foarte mulți următori, cei de la CFR Călători trebuie să facă eforturi și să asigure un tren decent pe această rută sau, altfel spus, să respecte ceea ce arată în imagini.
Per ansamblu, apreciem faptul că cei de la CFR Călători fac eforturi să mențină trenuri și pe această linie secundară, însă cert este că schimbarea frecventă a materialului rulant nu este benefică și duce la pierderea călătorilor care s-au întors la tren în ultimii doi ani, după redeschiderea acestei căi ferate.